Rembrandt van Rijn(15 iulie 1606 – 4 octombrie 1669), pictor olandez

Rembrandt - Self-Portrait as a Young Man

Rembrandt – Self-Portrait as a Young Man

Rembrandt - Portrait of the Artist's Mother.

Rembrandt – Portrait of the Artist’s Mother.

Rembrandt - Portrait of Rembrandt's Father.

Rembrandt – Portrait of Rembrandt’s Father

Galerie de pictura cu familia lui Rembrandt:pictorul,sotia,copilul si parintii.

Rembrandt - Portrait of Saskia van Uylenburgh

Rembrandt – Portrait of Saskia van Uylenburgh

Rembrandt - Titus at a Desk

Rembrandt – Titus at a Desk

Rembrandt - Rembrandt and Saskia in the Scene of the Prodigal Son in the Tavern.

Rembrandt – Rembrandt and Saskia in the Scene of the Prodigal Son in the Tavern.

Galerie de pictura  Rembrandt



Rembrandt Harmenszoon van Rijn (15 iulie 1606, Leiden – 4 octombrie 1669, Amsterdam), pictor olandez din secolul al XVII-lea, considerat unul din cei mai mari pictori din istoria artei, celebru şi pentru desenele şi gravurile sale. A trăit în epoca ce s-a numit vârsta de aur olandeză, timp în care cultura, ştiinţa, comerţul şi influenţa politică a Olandei au atins apogeul. Rembrandt este autorul a 600 picturi, 300 gravuri şi peste 2000 desene. Maestru al tehnicei de clar-obscur, Rembrandt a fost „singurul pictor care şi-a putut permite să amestece noroiul cu strălucirea ochilor, focul cu cenuşa, sau să facă culorile să strălucească proaspăt, ca o floare, pe giulgiul mortuar roz sau bleu deschis” (Élie Faure).

Rembrandt a fost fiul morarului Harmen Gerritzoon van Rijn şi al Corneliei Willemsdochter van Zuitbroeck. Dintre toţi fraţii săi, el este singurul care învaţă să scrie şi să citească într-o şcoală latină; în 1620 se înscrie la universitatea din Leiden, dar rămâne acolo doar câteva luni, fiindcă vrea să devină pictor. Tânărul Rembrandt îşi începe studiile de pictură în atelierul lui Jacob van Swanenburgh .Timp de trei ani învaţă aici tehnica picturii. Pânzele lui – uneori copii ale lucrărilor altor maeştri – îi atestă deosebitul talent, ceea ce determină pe părinţii săi să-l trimită în anul 1624 la Amsterdam, unde se perfecţionează în atelierul lui Pieterzoon Lastman, care călătorise în Italia şi era influenţat de Michelangelo Merisi zis Caravaggio. Deşi studiază la el numai şase luni, Rembrandt preia de la Lastman stilul narativ şi modul de reprezentare a stărilor sufleteşti la figurile înfăţişate. Însă înainte de orice, descoperă tehnica clar-obscurului.

Rembrandt părăseşte Amsterdamul pentru a-şi deschide la Leiden un atelier propriu.. I se alătură Jan Lievens, un talentat pictor, și el elev al lui Lastman.

Rembrandt se stabilește la Amsterdam în 1633. Grație renumelui său artistic, negustorul de artă Hendryck van Uylenburg îi propune să-și deschidă un atelier la el. Prin intermediul acestuia, Rembrandt obține o primă comandă importantă, Lecția de anatomie a doctorului Tulp. Tabloul este o lucrare de maestru și Rembrandt pătrunde în cercul marilor pictori olandezi. Comenzile se succed continuu, în special din partea familiilor bogate din Amsterdam, care îi comandă portrete. În 1634, stathouder-ul Henric Frederic îi comandă, prin intermediul lui Huygens, tabloul intitulat Patimile Domnului.
În 1634 se căsătorește cu Saskia van Uylenburgh, verișoara negustorului de artă. Prin căsătorie, Rembrandt pătrunde în cercurile marei burghezii din Amsterdam, Saskia, fiică a primarului, îi aduce și o zestre de 40.000 de florini. Tânăra pereche se stabilește în cartierul elegant, cumpără o casă mare pe Breestraat, Rembrandt își instalează atelierul la etajul al doilea al noii lor case. Clădirea se află în vecinătatea cartierului evreiesc, într-o zonă a orașului Amsterdam pulsând de viață, ceea ce a influențat paleta de culori a maestrului.

Soții Rembrandt sunt extrem de afectați de moartea primilor trei copii ai lor. În 1641 se naște Titus. Copilul se bucură de o bună sănătate, în schimb cea a Saskiei se deteriorează. Se îmbolnăvește de tuberculoză și moare la 14 iunie 1642. Între timp, Rembrandt care tocmai termină tabloul intitulat Rondul de noapte, ajunge în culmea gloriei. Succesele sale în pictură sunt întunecate însă de moartea femeii iubite, pe care a eternizat-o de atâtea ori în tablourile sale.
Rămas văduv, Rembrandt angajează o educatoare pentru fiul său, Titus. În 1646, această sarcină va fi luată de Hendrickje Stoffels, care îndeplinește un rol dublu, acela de educatoare și de ibovnică. Pictorul este din nou foarte îndrăgostit, trăiesc ca soț și soție, dar nu se căsătoresc oficial. Justiția ecleziastică îi acuză de imoralitate, citându-i în proces. Încălcând normele legale în vigoare în Olanda secolului al XVII-lea, Hendrickje mai trăiește nouă ani alături de artistul tot mai bătrân și mai izolat de lume. Creditorii îl urmăresc tot mai insistent, relațiile artistului cu beneficiarii se deteriorează și ele. În 1656 Rembrandt este ruinat. Colecția sa de artă este scoasă la licitație și vândută, operele îi sunt împrăștiate. Cu toate acestea își continuă munca de creație. Din această ultimă perioadă datează Sindicii postăvarilor 1662, o serie de autoportrete, Logodnica evreică 1665. Hendickje moare în 1663. De acum încolo Titus se îngrijește de părintele său, dar și el moare în 1668, cu un an înainte de sfârșitul tatălui său.
Rembrandt se stinge din viață la 14 octombrie 1669 într-o casă mică din cartierul Rozengracht. Este înmormântat în Westerkerk, într-un mormânt nemarcat.

Rembrandt van Rijn (15 iulie 1606 – 4 octombrie 1669), pictor olandez

Posted on iulie 15, 2009, in arta, calendarul zilei, cultura, imagini and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 42 comentarii.

  1. EO, poate ca daca oamenii ar cunoaste mai mult frumosul ar deveni mai buni, asta e un fix de-al meu.
    Cred sau sunt sigura ca lipsa de educatie, civilizatie e principala cauza a mizeriei, rautatii, cruzimii in care traim.
    Toti purtam o vina ca nu reusim sa scoatem la lumina ce e bun si frumos.

  2. Artistii sunt nemuritori, cred ca si modelele/muzele lor sunt nemuritoare, mai trebuie doar sa-i intalnim si sa-i cunoastem cat de cat.
    Eu cred ca daca am avea mai mult timp si rabdare am putea deveni mai intelepti si am intelege mai bine lumea, universul in care existam.

  3. EO, iti multumesc mult pentru urari si aprecieri.
    La multi ani si tie, multa sanatate, bucurii, succes in ceea ce faci,sa fii iubit!
    Mai intai as vrea sa spun ca nu posed cunostinte decat intro mica masura, iar ceea ce postez aici e ca un fel de lectie de cultura, de frumos, de educatie civica (umanitare, protectia animalelor, naturii etc)…
    Si eu mai am multe de invatat, mai ales ca retin mai greu si uit, asa ca nu strica sa ne clatim ochii si sa ne hranim sufletele cu ceea ce ne face mai buni, mai intelegatori, mai intelepti, mai frumosi.
    Iti multumesc mult si sper ca cele cateva randuri scrise de mine sa te lamureasca.

  4. citesc cu mare placere, atunci cand am timp, ceea ce se posteaza aici (articole).
    felicitari autorului pentru pasiune.
    un mod veritabil de a fi tu insuti.

  5. artistii sunt nemuritori, dar exclusi din lumea ideala a lui platon, care e si el nemuritor. ma intreb, care dintre nemuritori e mai nemuritor!

  6. the contestor, in primul rand, la multi ani, ma man! apoi, multe ai citit si multe ai adaugat la bagajul uluitor de cunostinte pe care-l posezi. si totusi, la ce te ajuta? simt ca te ajuta, ca in general ajuta, dar habar nu am la ce. pentru ca te vad un om „doxat”, astept sa-mi spui.
    multumesc mult.

  7. Sunt artisti ale caror opere sunt pastrate cu sfintenie, as putea spune.
    Dar si in zilele noastre sunt artisti minunati in toate domeniile artei, atat doar ca operele lor sunt mai dificil de inteles de noi.Totusi, daca ne lasm purtati de imaginatie, s-ar putea sa descoperim frumusetea lor sau mesajul artisului. 🙂
    Multumesc mult pentru vizita si mesaj.

  8. superb…superb.nume mari au scris istorie Rembrandt.Delacroix,michelangelo,Leonardo da vinci,picasso monet si mai sunt.. Ma intreb OARE O SA MAI EXISTE VREUN OM SA DUCA ADEVARATA ARTA MAI DEPARTE?nu stiu dar pictorii din ziua de azi sunt total lipsiti de inspiratie si practic ..parca NETALENTATI :((scuze).E…ma rog.Cei drept si alte vremuri erau atunci.acum prea mult televizor internet si masini.FELICITARI..si bafta multa.

  9. THE CONTESTOR,se vede ca sunteti un om invatat ,care-si iubeste tara foarte mult, dar cred ca sunteti prea dur cu cel neinfectat de comunism si altii care gandesc la fel.
    Sunteti prea patimas,mai rau,cred ca sunteti un nationalist extremist, ceea ce mi se pare chiar periculos.
    De ce nu acceptati ca oamenii de aici au fost si sunt in urma fata de Apus in ceea ce priveste cultura si civilizatia?Asta nu inseamna ca noi nu ne iubim mult tara si ca nu ne dorim ca Romania si romanii sa fie vazuti in lume si altfel?Nu credeti ca cei care ar putea ajuta,invatatii,intelectualii ca dvs, ar putea face mai mult decat oricine ca sa ne luminati mintile si sa ne impartasiti din invatatura dvs.?
    Cum luptati pentru ca lucrarile la BIBLIOTECA NATIONALA A ROMANEI sa continue?De ce nu ne cereti ajutorul si noua,macar celor de pe bloguri?Faceti o petitie, de exemplu sau lansati o campanie pentru BIBLIOTECA NATIONALA A ROMANEI si noi vom prelua pe bloguri orice ca sa atragem atentia ca BIBLIOTECA NATIONALA A ROMANEI nu are sediu?
    Intradevar,suntem indobitociti,dar si dvs. aveti o vina.Mare.

  10. Exista o specie de indivizi umani, Romani.
    Aceştia sunt atinşi de un fel de boala, numita autonegare, autocalomniere.
    Vad unul pe aici, care, precis ca nu a citit mai nimic din Istoria Teribila a Românilor si României.
    Pentru ca poate sa scrie cu inconştienta, denigrând slugarnic si josnic Poporul Roman, ca”… pe la 1600, noi prăşeam fasole …”
    Nu, pe la 1600 Noi, Romanii ne luptam cu toate Liftele de Atunci :Turci, Tătari, Austrieci, Polonezi, Unguri, cărora le cădea greu sa existe o Tara Mare a Romanilor, pe care sa nu o mai poată stoarce.
    O Tara mare A Romanilor ar fi permis si construcţia de catedrale si pictura si Arte in general …
    Toate cu Talentele care ar fi putut fi extrase dintre Prăşitorii de Fasole…
    Aceştia ii ţineau in spate pe Ostaşii de Meserie care, sub conducerea lui Mihai Viteazul,'”Mişu Caftangiu’ ” daca vreţi, daca va intra mai uşor in Creierash.
    Daca reuşea, Mihai, era cat pe’aci, atunci im fi avut şi noi „a lot of Valahian Rembrandts”.
    Oricum, datorita lui Mihai Viteazul, cel despre care un Cronicar scria ca ii avea pe toate Liftele de mai sus, „ca pe neşte măgari … ” s-a amânat cu o suta de ani dominaţia fanariota, alta Distrugere de peste 100 de ani aplicata Romanilor.
    Si, astfel s-a putut conserva un Stat al Romanilor, in care se mai poate (inca) scrie in Limba Romana.
    Inclusiv Prostii de Om Aiurit, Incult, ImProstit, Prost de-a’Binelea, Lifta (Străin de proasta calitate umana) sau Simplu Vândut, sa aleagă el însuşi, in fata oglinzii.
    Si sa ştie, si el si alţii, ca nu sunt „Comunist”.
    Si noţiunile de Istoria Romanilor le am din Tratate de Istorie de A.D.Xenopol, N. Iorga si C. Giurescu, scrise, toate, înainte de 1940 (una mie noua sute patruzeci ) si păstrate, pana in 1990 la „S”, la Secret in Biblioteca Centrala de Stat pana in 1989, Biblioteca Naţională a României după 1989.
    Sa nu cumva sa ajungă Romanii la Istoria lor …
    Iar Biblioteca Naţională a României este sabotata permanent din 1955 si pana in prezent de Cei Care Ne Vor Prosti …
    Suntem singura tara din Europa,in care nu exista,practic, Biblioteca Naţionala.
    Adică, nu are Sediu
    care se tot construieşte sisific de tot felul de firme, e 20 de ani, continuu,
    personalul ii este in ce mai slăbit numeric si profesional,
    cărţile ii putrezesc sau ii iau foc …

    Cu concursul Căinătorilor de Profesie,
    Cu concursul Slugilor de Profesie,
    Cu concursul Vânduţilor de profesie,

    Si, rezultatele se vad …

    Apar Unii printre Noi, Romanii care,
    fie din NeInformare (atunci, sa cam tacă…)
    fie din Prostie (mai mult sa tacă …)
    fie din Ticăloşie (atunci, sa ne cam lase…)
    ne spurca, si se mai si dau rotunzi intelectual …
    Ca veni vorba …
    Ca sa fii „Neinfectat de „Comunism” autentic, credibil ar trebui sa ne dovedeşti ca stii cam tot ce trebuie despre noţiune.
    Si, mai ales ce nu prea se spune …
    Se poate deduce din lecturi intense si din meditare pe marginea acestora.
    la Bibliotecile Publice nu prea sunt cărţi potrivite …
    Sunt multe Cărţi Corecte Politic, acelea vechi au ars la Lovilutzie … …
    BNaR este cam nefuncţionala (50 de cititori pe zi …)
    La Biblioteca Academiei ajungi cu permis special …

    Si iată cum, astfel, apar si se prăsesc Denigratorii Prăşitorilor Romani de Fasole de la 1600, care au ţinut Tara in spatele lor trudit …
    Si, nici acum nu au linişte in mormânt, ca ii spurca Unu’ si Altu’, cu un dispreţ bazat pe neinformare suficienta, dar cu Look de Protestatar AntiCevaDejaCondamnatOportunCaInCorectPolitic …
    Pentru moment …
    Daca va fi nevoie, va fi scos de la Naftalina Istoriei si aplicat UNDE trebuie, la 1917, la Ruşi ……
    Si,de data asta repede,ca au învăţat cei asupra cărora se va aplica, si îl cârmesc intru Naţional.
    Din momentul acela devine Câh !, Câh !
    Si, se prăsesc, pe Câmpul NePrăşit al Tarii tot felul de Buruieni Rele, numite divers, TOTI denigratori de Romani …
    Fie prin generaţiune spontanee, fiecare Naţie are prostii ei …
    Fie, aleşi cu grija, crescuţi cu tehnica, dirijaţi eficace de la distanta si aruncaţi in Poporul ImProstit înspre Starea de Bobor.
    Care in Funcţii …
    Care pe Bloguri …
    Care cam peste tot …

    CINE LOVESTE IN BIBLIOTECA NATIONALA A ROMANEI, DE O PILDA,
    STIE BINE CE FACE ….
    DE 55 DE ANI …

  11. Pictura,arta e minunata !Ce-ar fi lumea fara culori?Asta m,i-a venit acum in minte…mi-am imaginat o lume in culoarea gri. 😦

  12. Imi plac la nebunie culorile folosite de Rembrandt.

  13. Nu mi-am pus niciodata intrebarea „ce fel de energie ii prieste operei de arta?”Insa cand vad minunatiile create de artisti ma gandesc ca prin operele lor,artistii sunt nemuritori.
    Interesant e si relatia dintre colectionar si opera de arta,cred ca „proprietarul” stie ca apartine operei,altfel n-ar fi un adevarat colectionar.

  14. Privesti o opera de arta, o simti cum iti absoarbe din energie – prin asta devenind ea insasi o felie de viata – si te-ntrebi : ce fel de energie ii prieste ?
    Iar intrebarea asta ti-aminteste instant cine esti !

    Si apropo de un nume rostit ceva mai sus :
    Cel care cumpara o opera de arta, crede ca-i apartine.
    Dar in realitate el apartine operei – astfel ea se alimenteaza cu energia ”proprietarului” capatand viata si … dainuind !

  15. Acum foarte multi ani am vazut si eu o pictura de Rembrandt la Muzeul de arta din Bucuresti.Nu mai tin minte amanunte decat ca am ramas muta de uimire.
    Voi intra la tine pe blog sa vad ce scrie cineva neinfectat de comunism. 🙂

  16. Imi pare bine ca iti place postarea asta.Mi-am dat silinta,sa stii! 🙂
    Nu stiam ca Rembrandt e preferatul tau…mie-mi plac si autoportretele lui.Citatul ma cam pune pe ganduri…

  17. Am vazut o parte dintre picturi pe viu la Reychmuseum…foarte frumos….nu pot sa nu ma gandesc ca pe la 1600 noi praseam fasole….

    intrati si la mine pe blog, macar la misto, nastase ne promite la fiecare cate o casa daca votam psd

  18. Este pictorul meu preferat! Este idealul meu în ceea ce priveşte pictura… Gusturile nu se discută, nu-i aşa? Uite un citat din Rembrandt – „Sinceritatea este în cele din urmă decepţia marilor oameni”… Frumoasă postare!

  1. Pingback: Édouard Vuillard (11 noiembrie 1868 – 21 iunie 1940), pictor post-impresionist francez | my heart to your heart

  2. Pingback: Jacek Malczewski (15 iulie 1854 – 8 octombrie 1929), pictor polonez simbolist | my heart to your heart

  3. Pingback: Alexander Roslin(15 iulie 1718 – 5 iulie 1793), pictor portretist suedez | my heart to your heart

  4. Pingback: Jacob van Ruisdael (c.1629 – 10 martie 1682), pictor olandez peisagist | my heart to your heart

  5. Pingback: Édouard Vuillard, Paul Signac, pictori nascuti in 11 noiembrie | my heart to your heart

  6. Pingback: Tiziano Vecellio (*între 1488 și 1490 – 27 august 1576), pictor italian | my heart to your heart

  7. Pingback: Sir John Everett Millais (8 iunie 1829 – 13 august 1896), pictor englez pre-rafaelit | my heart to your heart

  8. Pingback: Walter Langley (8 iunie 1852 – 21 martie 1922), pictor englez « my heart to your heart

  9. Pingback: Henri Gervex (10 decembrie 1852 – 1929), pictor francez « my heart to your heart

  10. Pingback: Adriaen van Ostade(10 decembrie 1610 – 2 mai 1685), pictor flamand de scene rurale « my heart to your heart

  11. Pingback: Salomon Koninck (1609 – 1656), pictor si gravor olandez « my heart to your heart

  12. Pingback: Jan Lievens (24 octombrie 1607 – 4 iunie 1674), pictor olandez « my heart to your heart

  13. Pingback: Pieter Lastman (1583 – 4 aprilie 1633), pictor olandez « my heart to your heart

  14. Pingback: Ilia Repin (5 august 1844-29 septembrie 1930), pictor realist rus « my heart to your heart

  15. Pingback: Bartholomeus van der Helst (1613 – decembrie 1670), pictor portretist olandez « my heart to your heart

  16. Pingback: Jacob van Loo (1614 – 26 noiembrie 1670), pictor flamand baroc « my heart to your heart

  17. Pingback: Aertgen Claesz. van Leyden (c. 1498 – c. 1564), pictor si desenator olandez « my heart to your heart

  18. Pingback: Adam Elsheimer (18 martie 1578 – 11 decembrie 1610), pictor german « my heart to your heart

  19. Pingback: Govaert Flinck (25 ianuarie 1615 – 2 februarie 1660), pictor olandez « my heart to your heart

  20. Pingback: Pablo Picasso(25 octombrie 1881- 8 aprilie 1973)si Jan Steen, pictor olandez(1626 – 1679) « my heart to your heart

  21. Pingback: “Dar merele, frunzele, umbrele, păsările s-au supărat deodată pe mine.” « my heart to your heart

  22. Pingback: Odilon Redon, pictor simbolist şi litograf francez. « my heart to your heart

Lasă un comentariu