Hans Memling(*cca. 1435 – 11 august 1494), pictor flamand născut în Germania

Hans Memling – Mater Dolorosa

Hans Memling - Annunciation

Hans Memling – Annunciation

Hans Memling - Virgin Enthroned with Child and Angel

Hans Memling – Virgin Enthroned with Child and Angel

Hans Memling - Virgin and Child in a Rose-Garden with Two Angels

Hans Memling – Virgin and Child in a Rose-Garden with Two Angels

Hans Memling - The Mystic Marriage of St Catherine

Hans Memling – The Mystic Marriage of St Catherine

Hans Memling – Christ Giving His Blessing

Hans Memling - Porträt der Maria Maddalena Portinari

Hans Memling – Porträt der Maria Maddalena Portinari

Hans Memling - Porträt des Maarten van Nieuvenhove

Hans Memling – Porträt des Maarten van Nieuvenhove

Hans Memling - A Man holding a Coin of Emperor Nero

Hans Memling – A Man holding a Coin of Emperor Nero

Hans Memling

Hans Memling (uneori Memlinc sau – la flamanzi – Jan van Mimmelynghe) (*cca. 1435, Momlingen – †11 august 1494, Bruges) a fost un pictor născut în Germania, stabilit încă de tânăr în Țările de Jos. Grație stilului său original și poetic, Memling este considerat un portretist de excepție și unul dintre cei mai mari pictori flamanzi ai epocii sale.
Hans Memling s-a născut probabil în anul 1435 în Germania, în micul orășel Momling, în ținutul de la sud de Frankfurt străbătut de râul Main. Familia lui făcea parte din burghezia prosperă a orașului. Nu mult după nașterea sa, familia se mută în orașul Seligenstadt. În 1451, în ținut izbucnește o epidemie de ciumă, ambii părinți cad victimă și tânărul Hans este luat în custodia călugărilor benedictini de la o mănăstire din apropiere. Perioada din viața lui Memling până la mutarea sa la Bruges rămâne o necunoscută, primele informații veridice fiind legate de marele oraș flamand. Este probabil ca pe la 1460 să fi făcut o călătorie la Köln, altfel ar fi greu de explicat de unde a cunoscut lucrările celui mai remarcabil pictor din Köln, Stefan Lochner, fapt atestat de Memling câțiva ani mai târziu. Rămâne deschisă și întrebarea dacă a lucrat într-adevăr în atelierul lui Rogier van der Weyden din Bruxelles. Uriașa influență exercitată de acest pictor asupra artei lui Memling în tot cursul vieții sale îndreptățește această presupunere. La 30 ianuarie 1465, Memling se stabilește la Bruges, fiind primit imediat în rândurile cetățenilor de vază ai orașului. Renumele i-o ia înainte – fără îndoială pentru că ar fi fost elevul lui Rogier van der Weyden – astfel că din clipa sosirii în oraș, Memling a început să primească importante comenzi. După un an închiriază o casă pe Sintjanstraat din cartierul pictorilor și miniaturiștilor.

Călugării mănăstirei Les Dunes din Coxyde aparțin unuia din ordinele cele mai bogate din regiune. Începând din 1467, ordinul este condus de abatele Jan Crabbe, umanist protector al artelor, interesat și de cultura italiană. Jan Crabbe îi comandă tânărului pictor un mare tablou de altar. Curând, în 1474, și conducătorul spitalului „Sfântul Ioan” din Bruges, Jan Floreins, comandă lui Memling două tripticuri uriașe, în vederea decorării absidei noii aripi a clădirii, unul închinat Fecioarei Maria, celălalt spre cinstirea protectorilor spitalului, Sfântul Ioan Botezătorul și Sfântul Ioan Evanghelistul. Pentru prima oară Memling își semnează și datează lucrarea: 1479. De aceea știm că artistul a avut nevoie de peste patru ani pentru a-și termina opera, lucrare care s-a bucurat de un succes deosebit.
Din acest moment comenzile oficiale și particulare urmează una după alta. În 1473, Memling devine membru al Societății Notre-Dame de la Neige din Bruges. Aici se regăsesc cele mai ilustre personalități ale epocii, între care Carol Temerarul, duce de Burgundia. Regiunea începe însă să fie bântuită de conflicte. În 1480, izbucnește un război între Bruges și Franța, apoi orașul se întoarce împotriva lui Maximilian I de Habsburg precum și împotriva fiicei lui Carol Temerarul. Memling rămâne în afara evenimentelor ce se desfășoară acolo. Tablourile sale, cele mai multe pe teme religioase, nu se leagă de loc de actualitate, dimpotrivă respiră o liniște aparte.
Trebuie ținut cont de faptul că în această perioadă situația artistului este una de excepție, el face parte dintre cei mai bogați două sute de cetățeni ai orașului. Pentru atelierul său spațios angajează calfe și servitori, are elevi cărora li se asigură întreținere și cazare.

Între timp, Memling își continuă cariera artistică. Pleacă la Köln pentru a face schițe după cheiurile Rinului, de care va avea nevoie la lucrarea intitulată Relicvariul Sfintei Ursula. Depunerea solemnă a moaștelor ei are loc în 1489. Hans Memling moare cinci ani mai târziu; este înmormântat la 11 august 1494 în cimitirul bisericii Saint-Gilles din Bruges.

Desăvârșindu-și arta portretistică, Memling a studiat și operele picturale ale maeștrilor italieni. Primele portrete ale lui Memling au fost apropiate de cele ale lui Rogier van der Weyden și Jan van Eyck, dar Memling evoluează repede și este primul flamand care zugrăvește personajul pe fondul unui peisaj. Utilizând peisajul ca fundal pentru portret, peisajul duce la extinderea spațiului, ceea ce conferă profunzime compoziției. Se poate observa la Memling și tendința de a mări chipul, iar unghiul de vedere este ușor orientat de jos în sus, asigurând astfel modelelor sale o alură statuară. Aceste soluții originale în arta portretisticii fac operele lui Memling ușor de recunoscut, iar artistul este clasificat între cei mai mari portretiști ai secolului al XV-lea.

Hans Memling(*cca. 1435 – 11 august 1494), pictor flamand născut în Germania

Din blogosfera.

Cristian Dima.Năbădăiosu` la mic-dejun

Carmen Negoiţă.PLOI DE DORINŢE

Teo Negură.Urcarea spre-abis

Cristian.Vremea colindelor

Caius.Colecţionara de coşmaruri – 19

Ioan Usca.Pana de automobil

Punctul de vedere.A fi sau a nu fi…

Mirela Pete.Muzici de iarnă și colinde cântate de Enya

Călin Hera.PAmintiri din pesteră

CELLA.17037

Elisa.La revedere,Australia

Posted on decembrie 9, 2010, in arta, calendarul zilei, cultura, imagini and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 14 comentarii.

  1. Gabriela, bine zici, sper sa tin minte aceasta informatie.

  2. Din cate am observat de cand descopar artistii si lucrarile lor, toti din acele vremuri pictau aceleasi subiecte, in special cu scene biblice.
    Ganduri bune si tie si-ti multumesc ca ai trecut pe-aici!

  3. Imi plac si mie foarte mult.
    O zi minunata, chiar daca-i frig, Cristian!

  4. Mi s-a parut interesanta informatia ca Hans Memling este primul flamand care zugrăvește personajul pe fondul unui peisaj. 🙂

  5. Se pare că viaţa monahală a acestui portretist l-a influenţat destul de mult şi asta se vede în liniştea şi tipurile de tablouri pe care le-ai prezentat aici. Gânduri călduroase, pentru zile friguroase!

  6. Da, bine spus, chiar că respiră linişte aceste tablouri… O zi cât mai bună, Gabi!

  1. Pingback: Adriaen Isenbrandt (intre 1480 si 1490 –1551), pictor renascentist flamand « my heart to your heart

  2. Pingback: Michael Sittow(c.1469–1525), pictor flamand « my heart to your heart

  3. Pingback: Hugo van der Goes (c. 1440 – 1482 or 1483), pictor flamand « my heart to your heart

  4. Pingback: Gerard David (c. 1460 – 13 august 1523), pictor olandez « my heart to your heart

  5. Pingback: Quentin Matsys(1466–1530), pictor flamand « my heart to your heart

  6. Pingback: Take the Lead. Recomandare de weekend « Mirela Pete. Blog

  7. Pingback: Pasiuni mistuitoare – I | Ioan Usca

  8. Pingback: Colecţionara de coşmaruri – 20 | Caius

Lasă un comentariu