Daily Archives: martie 29, 2008

Un trenulet numit mocanita

Belle de Jour concurs: Cultura pe continentele lumii.Logo-ul concursului este făcut de Vic.

Ce este mocanita? Mocanita este un trenulet care inca circula in scopuri industriale, pentru exploatarea lemnului si…pentru turisti.Vagoanele pentru turisti pot fi: vagoane terasa,vagoane clasa.Exista si vagoane pentru materiale, platforme si lemn.Linia ferata e construita pe ecartament ingust.

De ce mi-a venit mie asa, deodata, sa vorbesc despre mocanita?Foarte simplu.Am citit ca din luna mai, intre Brasov si Rasnov va circula un tren de epoca,  scria in articol si despre mocanita.

Nu numai in acea zona va circula mocanita, ci si in judetul Sibiu. Printul Charles al Marii Britanii va investi in „mocanita”, trenul de epoca atit de indragit de turisti, care circula pe prima si singura cale ferata din judetul Sibiu declarata monument istoric.

2mocanita1

Printul vrea sa aduca turistii din toata lumea la Sibiu pentru a vedea traseul celor mai celebre cetati fortificate, pe o ruta unica Sibiu – Sighisoara.

In timp ce la Sibiu linia ferata a mocanitei locale este declarata monument istoric, in judetul vecin, Alba, o alta mocanita care facea legatura intre orasele Zlatna, din judetul Alba, si Turda, din judetul Cluj, a fost repusa in circulatie, la initiativa unui om de afaceri austriac. Calatorii pot merge cu mocanita aproximativ zece kilometri, cu doua vagoane de epoca tractate de o locomotiva cu aburi. Garnitura de tren care circula pe linia in cauza a fost numita „mocanita”, datorita faptului ca localnicii din zona respectiva sint cunoscuti si sub numele de mocani.

Completare de la Puiu:De fapt sunt doua linii distincte. Una este Alba Iulia Zlatna, inaugurata la 1895, pentru a rentabiliza uzina de minereuri de la Zlatna, iar cealalta este Turda Campeni Abrud, iaugurata la 1911. Prima linie este (a fost) pe valea Ampoiului , iar a doua este pe valea Ariesului. Linia de mocanita de la Zlatna a fost desfiintata la inceputul anilor 80, modernizindu-se si s-a trecut la ecartament normal, cea de a doua inca exista fizic, cu mici intreruperi .

Mai este un motiv pentru care am vrut sa vorbesc despre mocanita.Am avut ocazia sa calatoresc deseori cu mocanita in copilarie si in adolescenta.Ultima oara am calatorit cand aveam 20 sau 21 de ani.Tin minte si acum ce bolnava am fost dupa excursia noastra pe Valea Runcului, Govajdie.S-a intamplat sa fie sfarsitul verii, cred ca era deja luna septembrie si dupa multe zile insorite si calduroase, duminica excursiei noastre (pe vremea aia nu erau sambete libere, doar duminici si nici acelea nu erau intotdeauna zile libere, de odihna) s-a intamplat sa fie ozi ploioasa si racoroasa.Nu ne-a pasat,eram bucurosi sa calatorim, sa vedem peisajul minunat, apa limpede curgand cu vitez peste pietrele colorate, padurea verde, iarba si florile salbatice, pasarile si izvorul cu apa buna de baut.Am racit pentru ca m-am udat la picioare in apa rece ca gheata .Cate injectii am facut  si ce dureroase erau!

Era minunat atunci, mi-am dorit sa mai merg pe acolo, insa n-am reusit.Oricum, locul nu mai e la fel.Am auzit ca s-au construit multe cabanute si casute, iar calea ferata a ramas fara sine.Furnalul vechi de acolo a fost lasat de izbeliste si mai multe sunt in acest articol.Bine ca l-am gasit.Am cautat mai multe informatii, dar nu prea am gasit.

Si totusi am gasit ceva.Niste poze pe un forum.

Dupa `90 visam sa avem o casuta acolo.Erau foarte ieftine in acea perioada, dar n-am putut sa-mi indeplinesc visul frumos.Apoi, a inceput ceea ce s-a intamplat peste tot in Romania.Au navalit orasenii acolo si au construit.Sper sa ajung intro buna zi in acel loc de care-mi amintesc cu drag ca sa mai am un motiv sa ma intristez.