Saptamana japoneza si despre ritualul ceremoniei ceaiului

Update:Mirela a postat un articol deosebit despre Gheisa, „o tradiție japoneză care a influențat enorm cultura, gândirea și comportamentul niponilor…”

Saptamana japoneza.

Nu are rost sa scriu despre stirea cu evenimentul de la Muzeul Satului,cred ca afisul cuprinde tot ce e important.Daca cineva doreste  sa afle mai multe despre evenimentele din Saptamana japoneza e de-ajuns sa dea un click pe site si va afla programul si toate evenimentele.

M-am gandit ca ar fi interesant sa scriu ceva despre arta plierii hartiei,  origami sau despre Ikebana,arta aranjarii florilor,dar am ales sa postez despre  ceremonia ceaiului .

Japanese green-tea

Ritualul ceremoniei ceaiului este o trăire rafinată care necesită un deosebit simţ estetic, iar atunci când este bine stăpânit ajunge să nu mai fie o simplă petrecere a timpului ci una din căile autocunoaşterii.

Arta ceaiului reprezintă cultul frumosului, este o taină a armoniei şi a purităţii, este o artă să ascunzi frumosul ca să fie descoperit, să laşi doar să se bănuie ce nu îndrăzneşti să destăinui. Atmosfera ceremoniei nu este religioasă, este una de căldură sufletească, o căutare a odihnei şi liniştii, o detaşare de cotidian, dar fără ca aceasta să implice o evadare din realitatea imediată. Toate acestea ajută la purificarea sufletului, la atingerea simplităţii, oferă o stare tonică, binefăcătoare. Deşi toate eforturile gazdei sunt îndreptate către delectarea participanţilor, aceasta nu înseamnă că ceremonia servirii ceaiului îi lasă pe aceştia total neimplicaţi.

tea-ceremony

Pentru buna desfăşurare a ceremoniei ceaiului trebuie îndeplinite o serie de condiţii estetice legate de ustensilele, îmbrăcămintea participanţilor şi încăperea unde se desfăşoară ceremonia. În camera ceaiului trebuie să domnească o curăţenie desăvârşită. Vechimea ustensilelor e o condiţie care trebuie respectată, nimic nu trebuie să pară nou cu excepţia vasului de bambus şi a şerveţelului pentru şters care trebuie să fie de un alb imaculat. Culorile şi forma ustensilelor nu trebuie lăsate la voia întâmplării. Frunzuliţele din care se prepară ceaiul conţin uleiuri eterice, cofeină, tanini, teofilină, care în cantităţi moderate au un efect tonic asupra organismului. Calitatea frunzelor de ceai este evaluată în funcţie de poziţia lor pe tulpină. În ceea ce priveşte ţinuta vestimentară a participanţilor (kimono, de cele mai multe ori) veşmintele trebuie să aibă culori simple şi să fie curate. Mişcările corpului de asemenea trebuie să fie armonioase, strict calculate, liniştite, pline de calm interior. O deosebită importanţă are felul de a saluta, de a se aşeza, de a turna ceaiul în ceşti, felul în care trebuie să se ţină ceaşca, etc. Principiile ceremoniei cer participanţilor să admire doar camera, aranjamentul floral, dar niciodată kimonoul celorlalţi, deoarece ei trebuie să se detaşeze de orice formă de egoism. Putem astfel afirma că atunci când omul tinde să realizeze ceva, când acţionează pentru un anumit scop, există totdeauna mai multe metode, dar metoda cea mai bună este aceea care se dovedeşte a fi şi cea mai armonioasă.

JapaneseTea

Ceremonia în sine are de asemenea rolul de a îndrepta toată atenţia oaspeţilor asupra frumuseţii celor mai simple manifestări ale naturii, cum ar fi lumina, clipocitul apei, dogoarea focului de cărbuni şi de asemenea manifestările forţei creative a universului prin încercarea umană, de exemplu, în confecţionarea de obiecte. Conversaţia în camera în care se serveşte ceaiul se axează pe astfel de lucruri. Oaspeţii nu se vor lansa în discuţii în şoaptă în grupuleţe restrânse, ci îşi vor limita conversaţiile la originile ustensilelor şi lăudarea frumuseţii gesturilor gazdei şi a ceremonialului în sine. China a fost patria ceremoniei ceaiului iar Japonia a perfecţionat-o şi i-a conferit sobrietatea şi rafinamentul unei arte adevărate. Chanoyu a apărut şi s-a dezvoltat într-o strânsă legătură cu ikebana, nelipsind de la ceremonia ceaiului aranjamentul floral. Există însă mari diferenţe între ceremonia japoneză şi cea chineză.

Ceremonia ceaiului in imagini

Ambasada Japoniei in Romania

Posted on septembrie 1, 2009, in cultura, evenimente, imagini, Romania and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 25 comentarii.

  1. E un subiect inspirat dintrun articol despre un eveniment la ambasada Japoniei.
    Acum l-am reamintit.Si mie mi-ar placea sa particip la un astfel de ceremonial si cum nu e posibil, ma multumesc sa vad poze, sa citesc…
    O duminica minunata!

  2. Un ceremonial deosebit la care mi-as dori sa iau parte candva. Felicitari pentru abordarea unui subiect atat de frumos, sensibil!
    Toate cele bune! 🙂

  3. Va multumesc pentru informatie.
    Voi intra pe site-ul Ambasadei sa aflu mai multe si voi scrie despre eveniment, poate ca vor fi doritori de o ceasca de ceai servita intrun decor si cu un ritual deosebit!

  4. Buna! Sper ca nu ati uitat ca pe 16-17 octombrie este Weekend-ul Japonez, organizat tot de Ambasada. Vor fi si cursuri si demonstratii de chanoyu oficiate de profesorii si studentii Urasenke Tankokai Romania. Pe site-ul Amdasadei gasiti detalii si programul evenimentului. Va asteptam cu drag la o ceasca de ceai!

  5. CELLA,multumesc ca ma iubesti si ma faci sa ma simt o persoana deosebita! 🙂
    Te pup si eu cu mult drag!Iti doresc un weekend minunat!
    P.S.mai tarziu voi veni pe la tine sa vad ce minunatii ne-ai mai adus!

  6. Sa ne povestesti cum a fost acolo.E cu totul altceva sa vezi pe viu evenimentele.
    Cred ca pretul biletului pentru studenti e cat se poate de acceptabil,1,5 lei costa la noi in oras biletul de autobuz.
    Un weekend minunat si sper sa asisti acolo si la un ritual al ceaiului,poate bei si un ceai japonez. 🙂

  7. Gabi: TE IUBESC! merciuri şi pupici nenumăraţi 😆

  8. Am prins si cateva ateliere.
    A fost frumos… dar eu ma asteptam la mai mult… ca intotdeauna.

    Oricum, mai trec si maine sau poimaine… mai ales ca eu ca student platesc 1,5 RON biletul. Si se merita.

    Iar cat despre ceai… sunt o devoratoare… am eu acasa o colectie de ceai deosebita. Mai servim din cand in cand (zilnic!). 😀

  9. Draga CELLA,sper ca nu e prea tarziu raspunsul meu,uite,am gasit ceva care sper ca iti va fi de folos.
    http://www.hkartclub.com/painting/painting20.html

  10. Cristian,poate ne povestesti intro zi ce ai simtit cand ai participat la ritualul ceaiului.

  11. Pescarusule drag,ma bucur ca ti-am facut pofta de ceai.Nu stiu ce gust are ceaiul pregatit de tine,dar cred ca trebuie sa fie un fel de bautaura a zeilor. 🙂
    Am fost putin in dilema,nu stiam ce sa aleg:ritualul ceaiului,Ikebana,Origami sau altceva…pana la urma am ales ceaiul,mi s-a parut mai potrivit .
    O zi minunata!

  12. Ti-a placut ce ai vazut la Muzeul Satului?Ai participat ca spectator la unul dintre atelierele de traditii japoneze?

  13. Vin sa vad Toamnele imediat ce raspund mesajelor,chiar daca toamna nu e anotimpul meu preferat,imi plac foarte mult culorile ei si roadele de toate felurile.
    Chiar ieri am primit niste mere ,dovleci si niste dalii pe care le-am cules eu.
    ma uit la ele acum si nu ma mai satur privindu-le.

  14. Mirela,trebuie sa vin sa aflu mai multe despre artistul japonez.
    Am postat si eu ceva despre un pictor japonez,imi pare rau ca nu-mi amintesc numele.
    Ritualul ceaiului cred ca este cea mai mare dovada a iubirii,pretuirii omului,oaspetelui si a ceaiului.

  15. O invitatie la arta adevarata si la o sarbatoare a gusturilor rafinate, iata ce ne-ai pregatit cu inspiratie maxima si deosebita delicatete, draga Gabi!
    Mi s-a facut o pofta teribila sa savurez un ceai cu aroma de vanilie, iasomie si multa lamaie 🙂
    O noapte binecuvantata de efectele linistitoare ale acestei licori fine!

  16. Am trecut si eu sambata pe la Muzeul Satului sa vad ce e cu aceasta saptamana japoneza. 😀

  17. Sa nu uit, am niste TOAMNE pictate de marii pictori pe blog, acum, ai mei pictori „de suflet”, am si poezie de toamna, daca vrei, vino sa vezi minunatele lor culori!

  18. O minunatie! Ce coincidenta: chiar azi am vorbit cu prietenii, pe blog, despre Yasunari Kawabata si al sau „O mie de cocori”, roman care cuprinde, printre altele, si ritualul ceaiului!

  19. ador (şi) asta
    pregăteam un post cu stampe japoneze
    nu ai ceva „necolorat” 😉 mă bazez pe căutările tale 😆

  20. Un ritual extrem de interesant. Odată am avut chiar ocazia să îl urmăresc live…

  1. Pingback: Ritualul ceaiului

  2. Pingback: Ceaiul (Poveste parfumată) | innerspacejournal

  3. Pingback: Viata este ca o ceasca de ceai (Poveste parfumata) « Gabriela Elena

  4. Pingback: Aroma ceaiului tău, parfumul ceaiului meu. Poveste parfumată « Mirela Pete. Blog

  5. Pingback: Poveste parfumată.Ceaiul de la ora 5 « my heart to your heart

Lasă un comentariu