Parfumul de arta româneasca in epoca interbelică

Gheorghe Petrascu – Pe malul mării

Gheorghe Petraşcu(Gheorghe Petrovici, 20 noiembrie/2 decembrie 1872, Tecuci – 1 mai 1949, Bucureşti) a fost un pictor şi academician român, fondator al unui curent artistic, caracterizat printr-un colorit grav, concentrat şi prin forţa de evocare a obiectelor şi priveliştelor, prinse în mediul lor imediat.

Theodor Pallady-Femeie în negru

Theodor Pallady(11/24 aprilie 1871, Iaşi – 16 august 1956, Bucureşti) a fost un pictor român.

Jean Alexandru Steriadi – Ţigănci florărese

Jean Alexandru Steriadi(n. 29 octombrie 1880, București, d. 23 noiembrie 1956, București) a fost un pictor și grafician român, profesor universitar la Școala de Arte Frumoase din București și membru de onoare al Academiei Române din anul 1948.

Nicolae Dărăscu – Calea Victoriei pe ploaie

Nicolae Dărăscu(18 februarie 1883, Giurgiu – 14 august 1959, Bucureşti), pictor român influenţat de curentele impresionism şi neoimpresionism, acuarelist.

Nicolae Tonitza-Coada la paine

Nicolae Tonitza(13 aprilie 1886, Bârlad – 26 februarie 1940, Bucureşti) a fost un pictor şi grafician român, interpret al “tristeţelor luxuriant colorate” şi al unor sincere simţăminte de revoltă mocnită şi îndelung resemnată.

Iosif Iser – Femeie cu jachetă galbenă în fotoliu

Iosif Iser21 mai 1881, Bucureşti – 25 aprilie 1958, Bucureşti) a fost un pictor şi grafician evreu român, membru al Academiei Române.

Camil Ressu – Veturia Goga

Camil Ressu(28 ianuarie 1880, Galaţi — 1 aprilie 1962, Bucureşti) a fost un pictor român, care, prin întreaga sa activitate artistică, pedagogică şi socială, a fost una din personalităţile marcante ale artei româneşti.

Lucian Grigorescu – Cafeneaua lui Mamut

Lucian Grigorescu (1 februarie 1894 – 28 octombrie 1965), pictor român postimpresionist.

Pictura românească interbelică are trei izvoare de plecare: lirismul grigorescian, ecourile curentelor noi în arta Europeană și interpretarea modernă a tradiției populare și culte. Acestea se întrepătrund adesea dând naștere la elemente artistice moderne.
sursa

Dimitrie Paciurea – Himera apei

Dimitrie Paciurea (2 noiembrie 1873, Bucureşti – 14 iulie 1932, Bucureşti),  sculptor român.

Constantin Brâncuşi – Sarutul

Constantin Brâncuşi (n. 19 februarie 1876, Hobița, Gorj — d. 16 martie 1957, Paris),sculptor român cu contribuții covârșitoare la înnoirea limbajului și viziunii plastice în sculptura contemporană.

Perioada interbelică desemnează intervalul de 21 de ani între cele două războaie mondiale (1918-1939).
De asemenea, epoca interbelică a fost una de emancipare culturală, marcându-se o schimbare a moravurilor și a modei.

Din pacate, in aceasta perioada, omenirea a trecut si prin Marea criză economică caracterizată printr-o scădere dramatică a activității economice mondiale. Primele semne ale crizei s-au manifestat încă din anul 1928.

A fost o perioadă zbuciumată în care, în ciuda păcii aparente, conflictele erau în stare latentă. Acum se concretizează cele două ideologii opuse care au schimbat fața lumii: fascismul, nazismul în special și comunismul.

Povestea parfumata a inceput la Mirela.Tema povestii din aceasta saptamana a fost propusa de Elly Weiss.

Au mai scris povesti:

Mirela,  Ioan Usca, Lili3d, CARMEN, Vania, OchiiVerziDoarATAT, ZamfirFilumenistă, Zamfir Turdeanu’Teo, Ulise, Florina Lupa Curaru, Cristian, Mirela, Daurel ,

Posted on august 11, 2012, in arta, blogosfera, cultura, imagini, istorie and tagged , . Bookmark the permalink. 18 comentarii.

  1. ah ce plimbare placuta prin epoca interbelica! minunata prezentare a pictorilor si sculptorilor români! multumesc Gabi!
    sa ai o saptamâna parfumata!

  2. Scuze pentru greselile strecurate! Eram cam obosita si m-am si grabit…:)
    * Brâncuşi
    * Dimitrie Paciurea
    * şi
    Am mai inspirat puţin din parfumul de aici… Minunat!

  3. Arta interbelica a fost şi ea efervescentă… Creatorii de frumos nu puteau rămâne inerţi la atâtea schimbări… Dintre sculptori brâncuţi e pe primul loc, dar îmi palc şi paciurea, Cornel Medrea Şi Ion Jalea. Despre pictorul Gh. Petraşcu care s-a născut în oraşul meu nu am decât cuvinte de laudă şi am scris şi eu…
    Felicitări pentru selecţie!
    Numai bine! 🙂

  4. Excelent!
    Am mai scris pe undeva, dar trebuie sa repet si aici: multe informatii valoroase am primit (si) azi (scriu „azi” pentru ca abia acum pot citi in liniste toate povestile parfumate).
    Am aflat despre scriitorii romani din acea perioada, despre interpretii si compozitorii de atunci, despre parfumurile marilor case care au ajuns in Ro la vremea respectiva…. Si acum arta! Arta pe larg! Nu ma pricep – sa zicem asa – la arta, dar stiu ce-mi place si stiu ce nu-mi place 🙂 Ceea ce ai postat aici imi place…

    Stiu ca nu trebuie sa ma intreb (retoric, evident) „oare cum ar fi fost lumea fara nazism si fara comunism?” Un lucru, cred, e cert: comunistii au distrus ceea ce Romania ar fi putut fi la aceasta data! Poate ma insel, dar… ceea ce am citit azi imi da de inteles ca nu ma insel prea tare… 🙂

  5. Dragă Gabi,
    M-ai uitat de tot..nu te-am `văzut `de-o veșnicie.
    Multă sănătate îți doresc!

  6. Draga Gabi, o postare excelenta, care aduce o completare necesara a acelei epoci atat de complexe. Era nevoie ca si despre arta interbelica sa scrie cineva. Galeria si informatiile m-au incantat. Felicitari!
    Daca nu aveam probleme cu conexiunea internet ajungeam mai devreme.
    O duminica frumoasa! 🙂

  7. Mulțumiri pentru articol. Apreciez ,,Sărutul” lui Brâncuși.

  8. Desi femeia cu greu s-a ridicat de la statutul de casnica sau cum i se mai zicea „facatoare de copii” … ea mereu a fost si a reprezentat arta. Daca am trece in revista mai marii domeniului, toti au contemplat femeia si i-au oferit locul cuvenit.
    O zi frumoasa!

  9. Aici sunt prezentați pictorii români care îmi plac mult: Petrașcu și Pallady. E firesc ca perioada interbelică românească să fie puternic influențată de ce se petrecea în Europa de vest și SUA, dar mai ales la Paris. Dar acești pictori reușesc să se ridice prin originalitate deasupra modei. Cât despre Brâncuși, chapeau bas, a fost un deschizător de drumuri! Mii de îmbrățișări, dragă Gabi și o zi reușită! 🙂

  10. toate lucrarile marilor artisti imi plac, dar din toate -sarutul-lui brincusi ,este pentru mine deosebit,a fost influientat, din cite stiu de o amintire trista din dragoste…va multumesc

  11. Ce forţă artistică, la fiecare pictor/sculptor în parte. Trecând de la unul la celălalt nu poţi decât să-ţi scoţi pălăria şi să fii mândru că acest neam a oferit posterităţii asemenea talente.
    O duminică frumoasă îţi dorim, Gabi!

  12. Va multumesc si eu.
    Am incercat sa preiau doar cateva idei principale ca sa cuprinda toata acea perioada.Cu bune si rele.

  13. Cred ca se vor construi cateva puscarii daca se reintoarce suspendatul de unde a plecat.Sau vom fi o mare puscarie in care portocaliii vor fi gardieni.
    P.S.Cred ca doamna educatoare a invatat cuvantul romanesc pe care l-a spus nepotul dvs.

  14. Este o documentare ampla, dar sugestiva si …incitanta
    Multumesc de pomenire.

  15. Am scris povesti cu parfum de…puscarie.
    PS. Nepotu-meu, pe cand era la gradinita in SUA, a desenat o casa cu multe ferestre; educatoarea la intrebat ce reprezinta; nepotul a raspuns pe romaneste: „puscarie”; desigur, a trebuit sa traduca fiica-mea cuvantul…

  1. Pingback: Parfumul străzilor « Mirela Pete. Blog

  2. Pingback: Remediabil « Ioan Usca

  3. Pingback: Parfum interbelic « Ioan Usca

Lasă un comentariu