Carlo Crivelli (c. 1435 – c. 1495), pictor renascentist italian

Carlo Crivelli – St.Mary Magdalene,detail

Carlo Crivelli – Saint Catherine of Alexandria

Carlo Crivelli – Madonna and Child

Carlo Crivelli – Madonna and Child

Carlo Crivelli - Virgin and Child Enthroned

Carlo Crivelli – Virgin and Child Enthroned

Carlo Crivelli - Madonna and Child

Carlo Crivelli – Madonna and Child

Carlo Crivelli - The Virgin and Child with Saints Francis and Sebastian

Carlo Crivelli – The Virgin and Child with Saints Francis and Sebastian

 Carlo Crivelli - Virgin and Child Enthroned with Saints

Carlo Crivelli – Virgin and Child Enthroned with Saints

Carlo Crivelli - Triptych of Camerino

Carlo Crivelli – Triptych of Camerino

Carlo Crivelli - Coronation of the Virgin

Carlo Crivelli – Coronation of the Virgin

Carlo Crivelli – Saint George Slaying the Dragon

Carlo Crivelli - Lamentation over the Dead Christ

Carlo Crivelli – Lamentation over the Dead Christ

Carlo Crivelli - Pietà

Carlo Crivelli – Pietà

Carlo Crivelli - Pietà

Carlo Crivelli – Pietà

Carlo Crivelli – Pietà

Carlo Crivelli (c. 1435 – c. 1495) a fost un pictor italian renascentist, cu o sensibilitate conservatoare a goticului tarziu decorativ, care a lucrat mai mult in regiunea Marche, unde a absorbit primele influente de la Vivarini, Squarcione si Mantegna intrun stil caracteristic personal ce contrasta cu cel al contemporanului sau, Giovanni Bellini.
Crivelli s-a nascut in 1430–35 in Venetia intro familie de pictori si s-a  format ca pictor acolo si in Padova. Detalii despre viata si cariera lui Crivelli sunt putine, singurele date  care se cunosc cu certitudine sunt aparitia lui, deja  ca maestru cu propriul sau atelier, in 1457, intrun caz de adulter pentru care a fost inchis sase luni si, primii si ultimii ani insemnati pe picturile lui, 1468 pe un altar din biserica San Silvestro din Massa Fermana, langa Fermo, si 1493 pe pictura „The Dead Christ between St John, the Virgin and Mary Magdalene” (Brera Gallery, Milan).

Se presupune ca a studiat sub indrumarea lui Jacobello del Fiore, ca a studiat la scoala lui Vivarini din Venetia, apoi a plecat din Venetia, intai in Padovaa, unde ar fi lucrat in atelierul lui Francesco Squarcione si apoi in Zara din Dalmatia (actualmente parte a Croatiei, insa atunci era teritoriu venetian) in 1459, a avut probleme fiind inchis pentru sase luni din cauza unei aventuri amoroase cu o femeie maritata, Tarsia Cortese, sotia unui marinar.

A pictat doar in tempera, in ciuda cresterii popularitatii picturii in ulei din timpul vietii lui si pe panouri de lemn, desi unele dintre picturile lui au fosttransferate pe panza. Predilectia lui pentru decoruri perforate aurite este unul din semnele distinctive ale  preferintei conservatoare, in parte impusa de protectorii lui.

Spre deosebire de tendintele naturaliste venite din Florenta in acea perioada, stilul lui Crivelli inca avea sensibilitatea rafinata a goticului international.

Ii placeau fundalurile cu peisaje verzi, iar lucrarile lui se pot identifica prin folosirea caraacteristica a fructelor si florilor ca motive decorative, deseori impodobite cu ghirlande, care sunt caracteristice atelierului din padova a lui Francesco Squarcione, unde ar fi lucrat Crivelli.

Carlo Crivelli a murit in regiunea Marche (probabil in Ascoli Piceno) in jurul anului 1495.

Carlo Crivelli (c. 1435 – c. 1495), pictor italian renastentist

Din blogosfera.

Călin Hera.PArte de carte

Cristian Lisandru. Proză arhiscurtă (85 de cuvinte) – Alerta meteo

Posted on aprilie 10, 2011, in arta, cultura, imagini and tagged , , . Bookmark the permalink. 6 comentarii.

  1. Am vazut lucrari de ale lui Criveli la Milano la Brera si este magnific!

  2. Pictorii renascentisti au pictat mai mult scene religioase, imtro perioada cand biserica era foarte puternica.
    Va multumesc pentru comentariul de specialitate, domnule pictor.

  3. mia placut mult..un pictor dupa parerea mea, mare…compozitia cu -pieta-fanfastica ,dincolo de echilibru spatial pictorul a pus in valoare miscarea ,citsi dramatismul care ne este transmis….si noua…cred ca este o compozitie unica reprezentind o tema cu domnul isus cristos…

  4. -X-, poate fiindca a pictat in tempera?
    Oricum ar fi, mie-mi place mult si culoarea, nu numai chipurile frumoase.

  5. Are o paleta coloristica foarte calma …

  1. Pingback: Vincenzo Foppa (c. 1430 – c. 1515), pictor renascentist italian « my heart to your heart

Lasă un comentariu