Théo van Rysselberghe(23 noiembrie 1862—14 decembrie 1926), pictor neo-impresionist belgian
- Theo van Rysselberghe – L’homme a la barre, 1892.
- Theo van Rysselberghe – Banks of the Argens at Saint-Aygulf
- Theo van Rysselberghe – Eucalyptus, at Saint-Tropez.
- Theo van Rysselberghe – La Pointe du Rossignol,
- Theo van Rysselberghe – Port Entrance at Volendam.
- Theo van Rysselberghe – Anthemis in Flower.
- Theo van Rysselberghe – The Scheldt upstream from Antwerp. After the Fog.
- Theo van Rysselberghe – Sunset at Ambleteuse.
- Theo van Rysselberghe – Vase of Flowers, 1907.
- Theo van Rysselberghe – Vase of Flowers- 1923.
- Theo van Rysselberghe – Maria van Rysselberghe in Jersey
- Theo van Rysselberghe – Mme Bodenhausen with a Child,1910
- Theo van Rysselberghe – Lady in White, Portrait of Mrs. Théo Van Rysselberghe
- Theo van Rysselberghe – Summer Afternoon
- Theo van Rysselberghe – Portrait of Madame Goldner Max and Her Daughter Juliette
Théo (Théophile) van Rysselberghe (23 noiembrie 1862—14 decembrie 1926) a fost un pictor neo-impresionist belgian, care a jucat un rol esenţial in scena artei europene la trecerea intrun nou secol.
S-a nascut in Ghent intro familie burgheza vorbitoare de franceza, mai intai a studiat la Academia din Ghent sub indrumarea lui Theo Canneel, iar din 1879 la Académie Royale des Beaux-Arts din Bruxelles sub indrumarea lui Jean-François Portaels. Picturile cu subiecte nord africane ale lui Portaels au dat nastere unei mode orientale in Belgia. Impactul lor il va influenta puternic pe tanarul Théo van Rysselberghe. Intre 1882 si 1888 el a facut trei calatorii in Maroc, stand acolo in total un an si jumatate.
La varsta de 18 ani participase deja la Salonul din Ghent, unde a prezentat doua portrete. Imediat dupa aceea si-a dezvoltat propriul stil realistic apropiat de impresionism. In 1881 a expus pentru prima oara la Salonul din Bruxelles.
In urmatorul an a calatorit foarte mult in Spania si Maroc impreuna cu prietenul sau Frantz Charlet si pictorul asturian Dario de Regoyos. In mod special a admirat operele ‘vechilor maestri’ din Museo del Prado. In Sevillia l-au cunoscut pe Constantin Meunier, iar cand a ajuns in Tanger la sfarsitul lui octombrie 1882, o noua lume s-a deschis pentru el: asa de aproape de Europa si totusi, complet diferita. A ramas acolo timp de patru luni, a desenat si a pictat scene pitoresti.
Inapoi in Belgia, a prezentat 30 lucrari cu scene din acele calatorii la „Cercle Artistique et Littéraire” din Ghent care au avut imediat succes.
In aprilie 1883 a expus aceste scene din viata de zi cu zi de pe tarmul mediteranean la salonul L’Essor din Bruxelles care au fost primite cu entuziasm de public.
In septembrie 1883 van Rysselberghe a plecat in Haarlem sa studieze lumina in lucrarile lui Frans Hals. Redarea cu acuratete a luminii va continua sa-i ocupe mintea. Acolo l-a cunoscut pe pictorul american William Merritt Chase.
Théo Van Rysselberghe a fost un proeminent co-fondator al cercului artistic belgian Les XX pe 28 octombrie 1883, un cerc de tineri artisti radicali, sub patronjul, ca secretar, al juristului si iubitorului de arta din Bruxelles, Octave Maus (1856–1919). Ei se revoltau impotriva academismului iesit din moda din acea perioada si intaietatea standardelor artistice. Printre cei mai importanti membri s-au numarat James Ensor, Willy Finch, Fernand Khnopff, Félicien Rops, mai tarziu si Auguste Rodin si Paul Signac. Aceasta miscare l-a adus pe van Rysselberghe in contact cu alti artisti radicali, ca de exemplu James Abbott McNeill Whistler, care a expus in Les XX in 1884. Influenta acestuia in pictura de portrete se poate observa in portretul lui Octave Maus ca dandy (1885).
In noiembrie 1883 a plecat din nou in Tanger impreuna cu Frantz Charlet. Timp de un an cat a stat acolo, el a fost intro constanta corespondenta cu Octave Maus, insistand sa accepte cateva nume noi pentru prima expozitie a cercului „Les XX”: Constantin Meunier, Alfred Verwée, William Merritt Chase. In aprilie 1884 a vizitat Andaluzia in compania pictorului american John Singer Sargent si a gentleman-pictorul Ralph Curtis.
La expozitia Les XX din 1886 a vazut lucrarile impresionistilor Claude Monet si Auguste Renoir. A ramas foarte impresionat si apoi a experimentat aceasta tehnica.
Octave Maus l-a trimis la Paris sa caute noi talente pentru urmatoarele expozitii ale Les XX.
Acolo a descoperit tehnica pointilista dupa ce a vazut lucrarea lui Georges Seurat „La Grande Jatte” la a opta expozitie impresionista din Paris in 1886. Aceasta l-a socat cu totul. Impreuna cu Henry Van de Velde, Georges Lemmen, Xavier Mellery, Willy Schlobach si Alfred William Finch si Anna Boch a „importat” acest stil in Belgia. Seurat a fost invitat la urmatorul salon al Les XX din Bruxelles in 1887. Insa acolo, lucrarea sa „La Grande Jatte” a fost foarte criticata de criticii de arta fiind considerata „o bolboroseala de neinteles aplicata nobilei arte a picturii”.
Théo van Rysselberghe a abandonat realismul si a devenit un adept al pointilismului. In vara lui 1887 a petrecut cateva saptamani cu Eugène Boch (fratele Annei Boch) in Batignolles, langa Paris, si acolo a cunoscut cativa pictori ai scenei pariziene ca Alfred Sisley, Signac, Edgar Degas si Henri de Toulouse-Lautrec.
S-a casatorit cu Marie Monnom in 1889 si si-au petrecut luna de miere in sudul Angliei, apoi in Brittany. Aceasta a avut ca rezultat un numar de picturi in stilul neo-impresionist. In Paris a avut o intalnire cu Theo Van Gogh si au reusit sa-l invite pe Vincent Van Gogh la urmatoarea expozitie din Bruxelles.
In the 1895 a facut calatorii lungi in Atena si Constantinopol, Ungaria, Romania, Moscova si Saint Petersburg in scopul de a face postere pentru „Compagnie des Wagons-lits”.
In 1897, van Rysselberghe s-a mutat in Paris. Alaturi de Paul Signac, Maximilien Luce, Aristide Delannoy, Théophile Alexandre Steinlen, Camille Pissarro, Kees Van Dongen, George Willaume, etc., a contribuit la revista anarhista Temps Nouveaux.
La sfarsitul anilor 1890, Théo van Rysselberghe a atins culmea tehnicii sale neo-impresioniste. Incetul cu incetul a abandonat folosirea punctelor in portrete si peisaje.
Dupa atatia ani de descoperitor de talente pentru Octave Maus, van Rysselberghe a facut greseala vietii lui: nu a recunoscut talentul tanarului Pablo Picasso (care era in Perioada Albastra in acea perioada). El ii considera lucrarile ca „urate si neinteresante”.
Dupa 1910 a abandonat complet tehnica pointilista. A devenit un maestru in aplicarea luminii si caldurii in picturile lui.
S-a retras la Côte d’Azur unde si-a construit o casa si a devenit din ce in ce mai detasat de scena artei din Bruxelles.
![]() |
Théo van Rysselberghe(23 noiembrie 1862—14 decembrie 1926), pictor neo-impresionist belgian(III) |
![]() |
Théo van Rysselberghe(23 noiembrie 1862—14 decembrie 1926), pictor neo-impresionist belgian(II) |
![]() |
Théo van Rysselberghe(23 noiembrie 1862—14 decembrie 1926), pictor neo-impresionist belgian(I) |
Tot in 23 noiembrie s-a nascut José Clemente Orozco(23 noiembrie 1883 – 7 septembrie 1949)a fost un pictor socio-realist mexican, specializat in pictura murala.
Tot in 23 noiembrie s-a nascut si Konstantin Korovin (23 noiembrie 1861 – 11 septembrie 1939, pictor impresionist rus.
Din blogosfera.
PenelopaParole, parole cainesti
Mirela Pete.Picky si Odin asteptand iarna
Mirela Pete.Atelier IX.Din nou zanele mele
Aurora.Azorel vrea să necăjească un pisoiaş
PILULA LU` LISANDRU.Săgeţile antonesciene şi călcâiul USL
Ioan Usca.Operaţiunea Lepidoptera
Zamfir Turdeanu’. De pe stradă – 191112
Ulise al II-lea cel Ocoş.‘s câine şi-s ocoş! – 211112
Blog de Filumenistă.Pe chibrituri: Flora
Florina Lupa Curaru.Alt joc cu poze – 21.11.12
Zamfir Turdeanu.Stafia bocănitoare‘
Posted on noiembrie 23, 2012, in arta, calendarul zilei, cultura, imagini and tagged 23 noiembrie, 23 noiembrie 1861, 23 noiembrie 1862, 23 noiembrie 1883, galerie de pictura, José Clemente Orozco, Konstantin Korovin, pictor impresionist rus, pictor neo-impresionist belgian, pictor socio-realist mexican, Théo van Rysselberghe. Bookmark the permalink. 12 comentarii.
Reblogged this on my heart to your heart.
Buna seara, Cristian!Din nou ti-ai facut timp sa treci pe-aici, sa privesti si sa-mi las ganduri bune.Iti multumesc.
Sa ai o seara linistita si o saptamana mai buna!
Bună seara, Gabi… În faţa frumosului, evident, cuvintele nu mai au o aşa de mare importanţă. Privim şi înţelegem sau încercăm să înţelegem toată truda artistului. O trudă ascunsă în spatele unor realizări artistice de excepţie. Toate gândurile bune la sfârşit de săptămână!
Pingback: Vechi scăpărări (251112) | Amintiri din filumenie
Pingback: Cât mai pink! « Mirela Pete. Blog
Pingback: Parfumul citric al merelor dulci « Mirela Pete. Blog
Pingback: Campania electorală: afişul alegătorului
Pingback: Cotidianu-n poze – 251112
Pingback: Semn de … civilizaţie « Zamfir Turdeanu' – un turdean (aproape) ca oricare
Pingback: Lătrături ocoşe (251112) « Ulise al II-lea cel Ocoş
Pingback: Pe chibrituri: Ocrotiți vânatul « Blog de Filumenistă
Pingback: Alt joc cu poze – 25.11.12 « Florina Lupa Curaru