Salvador Dalí(11 mai 1904 – 23 ianuarie 1989), pictor spaniol

Salvador Dalí

Salvador Dalí, numele la naştere, Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí Domenech (11 mai 1904, Figueras, Spania – † 23 ianuarie 1989, Figueras) a fost un pictor spaniol, originar din provincia Catalonia, reprezentant de seamă al curentului suprarealist în artă. Graţie apariţiilor excentrice şi megalomaniei sale, Salvador Dalí a devenit o vedetă mondială, care a reuşit să folosească forţa mass-mediei pentru a-şi spori averea şi gloria.

Salvador Dalí -  Leda Atomica

Salvador Dalí – Leda Atomica

În 1929 întâlneşte pe Gala Diaconov, soţia poetului Paul Éluard, pentru care face o pasiune ce nu se va stinge tot restul vieţii lui. Reuşeşte să o despartă de Éluard, Gala devenindu-i nu numai soţie, dar şi muză inspiratoare, reprezentând-o în multe din picturile sale. Graţie Galei, Dalí va cunoaşte în cele din urmă dragostea trupească, care îi fusese până atunci cu desăvârşire străină, salvându-l de nebunie, după cum a mărturisit artistul.

Între 1939 şi 1948 trăieşte la New York, unde expoziţiile sale obţin un succes triumfal. Artistul se complace într-o mândrie provocatoare şi creează teme în care apare, obsesiv, un univers sub semnul erotismului, sadismului, scatologiei şi putrefacţiei. Se plimbă pe străzile New York-lui cu un clopoţel, pe care îl foloseşte pentru a atrage atenţia asupra sa – gândul că ar putea trece neobservat este pentru el la fel de insuportabil ca sărăcia şi smerenia.Când acordă interviuri, vorbeşte despre sine la persoana a treia, folosind formularea „divinul Dalí” sau pur şi simplu „divinul”… mărturiseşte că frica de moarte nu îl părăseşte niciodată. Susţine că această spaimă este, împreună cu libido-ul, motorul creaţiei lui.

Gala moare în 1982, în 1983 Dalí pictează ultimul său tablou, Coada de rândunică. După un accident în care suferă arsuri grave, se retrage din viaţa publică.

Moare în ziua de 23 ianuarie 1989, la Figueras, localitatea în care s-a născut.

Galerie de pictura Salvador Dalí.sursa poze si mai multe picturi.

O invit pe CELLA in mod special sa viziteze galeria.O invit si pe Mirela Pete, talentata artista.

Salvador Dalí(11 mai 1904 – 23 ianuarie 1989), pictor suprarealist spaniol

Posted on Mai 11, 2010, in arta, calendarul zilei, cultura, imagini and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 21 comentarii.

  1. Mirela, taur este si baiatul meu cel mic. 🙂
    Voi tine minte data cand a murit Salvador Dli, e ziua mea de nastere.
    O seara linistita!
    Salutari Enyei si Serafinei!

  2. Gabi … inca un „Taur ” de geniu, daca e sa-i luam dupa zodie!
    E teribil, orice-ar zice oricine, e un artist unic, a imbogatit arta universala cu lucrari fara precedent. Ma bucur si te felicit pentru acest post. O zi cat mai frumoasa!🙂

  3. Tavi, mai degraba „doctor” in copiat. 🙂
    Cine mai copiaza atatea poze ca mine?
    Nu stiu cum sa trimit galeria asta prin e-mail,poate ti-e mai simplu sa le vezi aici.
    http://picasaweb.google.co.uk/gabidrago/SalvadorDaliPictorSpaniol11Mai190423Ianuarie1989?feat=directlink
    Iti multumesc.Noapte buna!

  4. Intradevar, am stiut ca-i place suprarealismul. 🙂
    Si eu l-am cunoscut acum mai bine cand am copiat si am notat titlurile lucrarilor lui.

  5. Cum i-am raspuns CELLEI, acum l-am cunoscut si eu mai bine.As fi adunat toate picturile lui, m-am abtinut cu greu. 🙂

  6. Da, mi-am amintit ca il iubesti mult pe Picasso.
    Salvador Dali e diferit,acum am avut ocazia sa-l cunosc mai bine si pe el.

  7. Multumesc,meplusmyself.Intradevar, am avut rabdare fiindca imi place mult sa fac astfel de galerii.Bine ca am norocul sa gasesc pozele si sa le pot copia. 🙂
    ma bucur sa stiu ca plac si celor care trec pe aici.

  8. Gabi,te fac doctor in arte frumoase,multumesc pentru aceasta splendida galerie a lui Dali,o zi minunata ,please te rog trimite-mi prin e-mail aceasta galerie este suuuuuuuuuuuuuper🙂
    p.s.ai o dedicatie muzicala.

  9. Stiai tu, Gabi, de ce ai invitat-o special pe CELLA…
    Pentru ca il ADORA…😀
    Si eu ma bucur sa-l cunosc!🙂

  10. Rămân de fiecare dată uimit de ceea ce a putut să creeze acest om…

  11. cât o să mă mai sfâşâi eu între el şi PICASSO?
    recunosc: îi ADOR!

  12. Uau! Impresionanta colectie ai facut aici🙂
    Bravo pentru rabdare si interes !

  1. Pingback: Elsa Schiaparelli (10 septembrie 1890 – 13 noiembrie 1973), creatoare de moda italiana | my heart to your heart

  2. Pingback: Galerie de pictura Max Ernst « my heart to your heart

  3. Pingback: Posibile reușite « Mirela Pete. Blog

  4. Pingback: Jean-Léon Gérôme (11 mai 1824 – 10 ianuarie 1904) « my heart to your heart

  5. Pingback: Mirela Pete. Blog » Blog Archive » Posibile reușite

  6. Pingback: Îngrăşământ din coji de banane « Elisa-gradina mea de vis

  7. Pingback: Mirelei Pete « Gabriela Savitsky

  8. Pingback: Rasoterapie cu morala « Ҩ Gabriela Elena

  9. Pingback: Iubirea este una… « Nu te compromite! Nu te ai decât pe tine.

Lasă un răspuns

