Amintiri despre Nalba

Alcea rosea 'Nigra'

In copilarie imi placea foarte mult sa privesc niste plante cu flori care cresteau la marginea magaziilor,cotetelor si gradinilor  de langa bloc.Mai intai sa va povestesc ca blocul in care m-am nascut, copilarit si  crescut se afla in cel mai vechi cartier cu blocuri din oras.Locuintele sunt construite inainte de anii`50 pentru oamenii veniti in oras sa munceasca la marele combinat care a fost odata.

Blocul nostru avea parter si un etaj si patru apartamente.Fiecare apartament avea repartizata o magazie de lemne (acum magazie de orice) si cate un cotet in care fiecare  crestea unul sau doi porci si gaini.Pe langa bloc erau gradinile in suprafete de cateva zeci de metri patrati,in care fiecare isi punea niste ceapa,cateva fire de rosii,fasole verde,morcovi , patrunjel si cateva flori.Mai erau pe-acolo si pomi fructiferi,in special corcodusi si pruni .

Era frumos atunci si oamenii erau diferiti!Nu exista duminica in care sa nu mearga cu totii in drumetii,iar in unele seri mergeau la terasa restaurantului din cartier aflat in parcul cel mai vechi al orasului).Oamenii stiau sa se distreze in acea perioada…chiar dansau pe muzica orchestrei,in timp ce copiii se jucau si ei pe-acolo pe langa parinti.

Vad ca povestesc cu totul altceva,nu despre florile de care mi-e dor.Mai sunt si acum,dar foarte putine fiindca in cartierul copilariei mele s-au cam desfiintat magaziile ,cotetele si multe gradini si au aparut o multime de constructii.Nu mai recunosc strada mea si nici oamenii nu mai sunt aceeasi (cei care au mai ramas) si nu-mi place .

nalba
Nalba e floarea de care mi-e dor si am facut un slideshow cu cele mai frumoase poze pe care le-am gasit.

Nalba are mai multe denumiri: Nalba Mare (althaea officinalis),Familia Malvaceae
Denumiri populare: nalba alba, nalba buna, nalba de cimp, nalba de lunca, nalba de padure, ruja.
Ecologie si raspindire: prefera solurile umede si creste in cimpie, finete, pe linga apele curgatoare si balti. Mai poate fi vazuta pe ziduri vechi, pe linga drumuri si pe terenurile parasite sau si in vecinatatea celor locuite de om. Este utilizata si la colorarea otetului aromatic, vinurilor,siropurilor.

Exista si o poveste despre Nalba si Rasura,o poveste a Fratilor Grimm,dar nu e vorba despre flori ,e povestea unei  vaduve care avea o gradinita in care cresteau doua tufe de trandafiri. Una din tufe dadea trandafiri albi ca neaua, iar cealalta rosii ca singele. Si mai avea vaduva doua fetite, aidoma tufelor de trandafiri. Si una se chema Nalba, iar cealalta Rasura.


Posted on August 26, 2009, in diverse, imagini, povesti adevarate and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 8 comentarii.

  1. Eram sigura ca e asa.
    Le doresc multa sanatate bunicilor tai si sa-i vizitezi cat mai des.Sa stai la umbra in gradina si seara cand mireasma florilor se simte cel mai bine. 🙂

  2. Exact asa e si gradina bunicilor.
    Bunica iubeste florile.
    Si au doi brazi si un gard viu.
    🙂

  3. Multumesc,Cristian.Daca tu spui ca e o postare reusita,atunci cred.
    Am povestit asa cum mi-a venit,nu am stat pe ganduri deloc.cat pe ce sa nu recitescpovestea mea si rau as fi facut fiindca am avut cateva greseli din graba cu care povesteam 🙂

  4. Cred ca in toate gradinile ar trebui sa fie astfel de flori frumoase.Imi plac toate florile si mi-ar placea sa am o gradina cu flori specifice fiecarui anotimp,iar pentru iarna,un bradut sau un gard viu de…(nu stiu cum ii zice).

  5. Buna seara.Multumesc pentru vizita si povestea despre nalba de la bloc.Asa-i ce minunate sunt aceste flori de toate culorile?
    Nu prea am vazut in aceasta vara si-mi pare rau,dar am vazut salcam inlorit in aceasta perioada.de cativa ani se intampla multe ciudatenii in natura si asta se datoreaza vremii,climei care s-a schimbat.
    Voi trece imediat sa va vizitez,mai ales ca aveti o pisica! 🙂

  6. Da, o altă postare extrem de reuşită, în care florile frumoase au dansat un pic cu amintirile la fel de frumoase…

  7. In gradina bunicilor intotdeauna erau flori din astea. Felurite culori.
    Nu stiam insa ca se numesc asa… si mie imi plac mult.

  8. Bună ziua, am „aterizat” aici de la CELLA, îmi place foarte mult să citesc dar şi să privesc florile. Cel mai mult parfumul lor, al celor care îl au. Nalbele au ajuns, anul acesta, foarte înalte. Avem lângă bloc câteva foarte frumoase: roşii, roz, albe…Niciodată nu crescut atât de înalte, au ajuns păna la jumătatea etajului I şi avem parter foarte înalt. Aproape incredibil! Să fie „de vină” vara timpurie, canicula din mai, ploile clujene sau aşa cresc ele? Vă doresc o zi bună, treceţi pe la mine, am de toate, pisică…tablouri, familie…parfumuri! O zi bună!

Lasă un răspuns

