6 iunie in istorie:Debarcarea din Normandia



6 iunie 1944,o zi importanta din istoria omenirii:”Debarcarea din Normandia”.Al doilea război mondial: Sub comanda generalului american Eisenhower, este declanşată Operaţiunea Overlord, însemnând debarcarea aliaţilor în Normandia.

Bătălia pentru Normandia a fost purtată în 1944 între forţele germane şi forţele Aliaţilor ca parte a celui de-al doilea război mondial. Numele de cod al invaziei aliate a fost Operaţiunea Overlord şi s-a desfăşurat între 6 iunie – 19 august 1944, când Aliaţii au traversat Sena, sau, după alţi autori, 25 august, când a fost eliberat Parisul. Debarcarea din Normandia rămâne până în zilele noastre cea mai mare operaţiune amfibie din istorie, care a implicat participarea a aproape trei milioane de soldaţi, care au traversat Canalul Mânecii din Anglia în Normandia. Faza iniţială a Operaţiunii Overlord a purtat numele de cod Operaţiunea Neptune. În faza iniţială a invaziei, aliaţii au trebuit să pună ferm piciorul pe continent, obiectiv îndeplinit între 6 – 30 iunie.

Primele forţe aliate care au intrat în luptă în Normandia au fost din Canada, Regatul Unit şi Statele Unite. După primul val de invazie, au fost debarcate forţe substanţiale ale Franţei Libere şi Poloniei plus contingente mai mici din Belgia, Cehoslovacia, Grecia, Olanda şi Norvegia.

Invazia din Normandia a început cu acţiunile aeropurtate ale trupelor de paraşutişti şi ale infanteriei transportate cu planoare şi cu atacuri masive ale aviaţiei, artileriei navale, din noaptea de 5/6 iunie. În dimineaţa zilei de 6 iunie a fost declanşată acţiunea amfibie de debarcare pe plajele Normandiei. Forţele destinate acţiunii au început deplasarea în Ziua Z din porturile de pe coastele sudice ale Angliei, cel mai important dintre ele fiind Portsmouth. Bătălia din Normandia a continuat pentru mai mult de două luni, trecând prin fazele de stabilire, extindere a capetelor de pod şi mai apoi de eliberare a teritoriului Normandiei. Aceste acţiuni au dus la închiderea pungii de la Falaise şi la eliberarea Parisului la sfârşitul luni august 1944.

Posted on Iunie 6, 2009, in calendarul zilei, imagini, istorie and tagged , , , . Bookmark the permalink. 11 comentarii.

  1. E grea limba germana, totusi mi-ar fi placut s-o vorbesc.

  2. daca nu ar fi existat „operatiunea overlord” acum ar fi trebiut sa vorbim germana…:P(urasc germana)

  3. Am avut si eu ocazia sa vorbesc cu veterani de razboi, cu deportati in Siberia.
    Mi-ar fi placut sa vorbesc si cu un participant din armata germana, mai ales despre cum au primit sfarsitul razboiului.

  4. Hitler da,dar si Rommel.

  5. Am avut ocazia (intamplatoare si cu siguranta extrem de rara) sa vorbesc cu un supravetuitor al celor mai mari si sangeroase batalii din istorie: Stalingrad si Normandia.Batranul,sas dintr-o comuna de langa Sibiu subofiter in Wehrmacht sustinea ca situatia armatei germane a fost mai dificila in Normandia.Au fost zile la rand cand na-u reusit sa traga un foc de arma din cauza bombardamentelor continue ale aliatilor,atat din aer cat si de pe navele de razboi.

  6. nu sunt asa buna cunoscatoare a istoriei, chiar daca acest intro perioada am citit destul de mult despre cel de-l doilea razboi mondial si despre lagarele naziste.
    Am cam uitat, dar cred ca intrarea japonezilor si atacul de la Pearl Harbour au avut un rol important in desfasurarea razboiului.
    Nu de putine ori m-am intrebat cum ar fi fost daca Hitler ar fi castigat razboiul.Dar intotdeauna raspunsul a fost ca asa ceva era imposibil.nu putea fi el si cei cativa aliati ai lui (printre care ne-am numarat si noi) mai tare decat toata omenirea.
    Asta e parerea mea.

  7. Eu cred ca acum jumatate din Europa ar fi fost sub dominatie nazista daca nu ar fi fost atacul de nla Pearl Harbour . Daca japonezii nu ii atacau pe americani acolo si nu le distrugeau flota americanii nu intrau in razboi iar Hitler ar fi dormit linistit in acest moment. TOATA greseala celui de-al doilea razboi mondial le apartine japonezilor care au atacat flota americana de la Pearl Harbour cu aprox 350 de avioane pentru a nu intervenii in luptele lor cu malaezienii.. Dupa parerea mea cele 3 mari lupte de care a depins soarta Europe intre 1941 – 1945 au fost 1:Atacul de la Pearl Harbour 2:Debarcarea din Normandia si 3 si cea mai importanta dupa parerea mea : Lupta de la Stalingrad acolo unde au pierit aproape 2 mil de nazisti . Deci dupa parerea mea si a multor oameni daca nu ar fi atacat japonezii in decembrie 41 acum toti eram sub dominatie nazista. Astept pareri:D.

  8. urss-ule,multumesc pentru recomandare.Poate voi citi intro buna zi.

  9. Cristian,tocmai de aceea e o zi foarte importanta din istoria omenirii.Cine stie cum s-ar fi terminat razboiul daca nu ar fi fost debarcarea.
    Pe vremuri am citit cateva carti despre Cel de-al Doilea Razboi Mondial,mai ales despre lagare si ce se intampla acolo.Apoi am vazut cateva filme,multe filme cu acest subiect.Si am ascultat povesti adevarate spuse de oameni care au participat la lupte sau au fost deportati in Siberia,dupa razboi.

  10. mai citeste.hitler le-a spus comandantilor locul exact:plajele din normandia.

  11. O, ce zi a fost atunci. Ce pagină de istorie – ca să mă exprim într-o limbă de lemn, plăcută de altfel… Mă întreb ce s-ar fi întâmplat dacă Rommel nu ar fi fost în concediu şi dacă – anterior debarcării – i-ar fi fost ascultate presupunerile legate de locul exact al acţiunii forţelor aliate…

Lasă un răspuns

