Armistitiul de Craciun

christmas-candlelight-living-desktop

A trecut si Craciunul 2008.Mos Craciun a venit si la noi si ne-a adus din magia Craciunului de altadata.Toti am avut daruri sub bradul de Craciun,in plus au trecut pe la noi surorile mele cu copiii.

Mi-am facut timp si sa intru pe internet sa-mi arunc privirea pe la e-mail-uri.Nici nu stiu cum am ajuns sa citesc despre un Craciun deosebit din timpul Primului Razboi Mondial.

xmas_pc_ger_l

In decembrie 1914, armata engleza si cea germana au incetat focurile pentru a sarbatori Craciunul, contrar ordinelor militare primite.

Chiar daca sarbatorile de iarna sunt prilej de bucurie pentru crestinii din intreaga lume, operatiunile militare desfasurate oriunde pe glob, in aceasta perioada, pun de cele mai multe ori Craciunul pe un plan secund intereselor geopolitice sau sociale care au declansat ostilitatile armate in cauza. Totusi, in ajunul Craciunului din decembrie 1914, militarii englezi si cei germani de pe frontul din vestul Europei au incetat focurile, pentru a se bucura impreuna de aceasta sarbatoare. Totul, in conditiile in care englezii popositi la Ypres (Belgia) aveau ordine de la superiorii lor sa tina in loc inaintarea militarilor germani. Pactul nelegitim dintre soldatii de pe front, fara stirea superiorilor, a inceput prin actiunea militarilor germani de a pune lumanari in copaci si de a canta colinde nemtesti. Soldatii englezi au raspuns cantand, la randul lor, colinde britanice. Imediat dupa, ambele tabere ostile au parasit transeele, intalnindu-se si facand schimb de whisky, gemuri, trabucuri sau ciocolata. Aceasta actiune, total nejustificata fata de ordinele primite si strategiile militare de la acea vreme, a infuriat cadrele militare superioare ale ambelor tabere. Mai mult, comandantii englezi Sir John French si Sir Horace Smith-Dorrien au insistat ca pe viitor nici un astfel de armistitiu nelegitim sa nu mai aiba loc intr-o zona de conflagratie, desi, in toamna aceluiasi an, papa Benedict al XV-lea a emis un document papal prin care solicita incetarea focurilor de Craciun, intre statele aflate pe pozitii de ostilitate.

sursa

germancomrades1415_l-for-web-large

Despre acel Craciun din perioada razboiului se povesteste in multe scrisori ale soldatilor.Una dintre aceste scrisori a fost cumparata in 7 noiembrie 2006  de cantaretul Chris de Burgh care a platit 14.400 de £ la o licitatie a casei Bonhams.Scrisoarea contine 10 pagini si e scrisa de un soldat necunoscut din armata britanica si povesteste despre intamplarile din acea noapte descrisa ca „cel mai deosebit Craciun pe care l-am petrecut”.

Iata cum incepe scrisoarea.

„Acesta va fi cel mai de neuitat Craciun pe care l-am petrecut:ieri,de la ora ceaiului nu s-a mai auzit nici o impuscatura din nici o tabara.Noaptea trecuta a fost o noapte geroasa cu luna plina,am avut focuri de artificii si am cantat colinde.Germanii au pus torte de-alungul taberei lor si au venit spre noi urandu-ne Craciun fericit.Ne-au daruit cateva cantece si am avut un fel de petrecere.Cativa dintre ei vorbeau engleza foarte bine asa ca am conversat cu ei…”

Christmas truce

Christmas truce

O scrisoare veche de 98 de ani oferă noi detalii despre celebrul armistiţiu de Crăciun dintre germani şi britanici

Posted on Decembrie 25, 2008, in calendarul zilei, istorie, povesti adevarate and tagged , , . Bookmark the permalink. 4 comentarii.

  1. pentru mine nu mai este craciun .am pierduto pe mama mea in 9 noiembrie si am fost la deva pentru inmormintARE AM VAZUTO PE MAMA MEA PT ULTIMA DATA E DUPA ACEEA M AM INTORS IN ITALIA LA COPILASUL SI FAMIGLIA MEA .SINT DISTRUSA SI NU MI AS DORI ALTCEVA DECIT SA O INTORC PE MAMA MEA IN VIATA .SINT DANIELA DIN PORDENONE ITALIA E DUPA CITEVA ZILE AM AFLAT CA ESTE MORT SI COMPOSITORUL MEU DANI IAGNOV .MAM OPRIT DIN CINTAT DAR ACUM VOI FACE TOT POSIBILUL SA FAC O MELODIE PT MAMA MEA ..DACA VREUN COMPOSITOR DIN ROMANIA SE UITA LA ACEST MESAJ LAS RUGA SA MA AJUTE .NR MEU DE TELEFON DIN ITALIA 00393381709340.

  2. Multumesc mult pentru urare si pentru vizita,Corina!
    Chiar ca am avut un Craciun fericit!
    Si din partea mea multa sanatate,fericire si ma bucur ca exista si politicieni in care am incredere si carora le pasa de noi.

  3. Craciun Fericit, Gabi! Sa fii sanatoasa, sa ai bucurii, realizari si un An Nou plin de impliniri si fericire!

  1. Pingback: Noël Coypel,pictor francez nascut de Craciun in 1628 « my heart to your heart

Lasă un răspuns

