16 decembrie 1989 in Timişoara

romanian-revolution-126-760x511Imi amintesc ca am auzit soptindu-se ca la Europa Libera s-a anuntat ca la Timisoara lumea s-a revoltat si s-au folosit tunuri cu apa pentru a-i imprastia pe revoltati.La serviciu, lumea vorbea in soapta ca s-a tras cu munitie de razboi si au murit oameni.Eram ingrijorati si am incercat sa vorbim cu rudele din Timisoara.Telefoanele erau moarte.Imi amintesc si ce a urmat.Sa ne amintim cum a inceput.

Inceputul revoluţiei la Timişoara

Timisoara,16 decembrie 1989

În jurul bisericii reformate din Piaţa Maria, credincioşii reformaţi demonstrează paşnic, cu lumânări în mâini, păzindu-l pe pastorul Laszlo Tökés care urma să fie evacuat. Apare primarul Petre Moţ care, împreună cu Laszlo Tökés, încearcă să liniştească lumea din stradă. Reformaţilor li se adaugă oameni ai Timişoarei de toate vârstele, profesiile şi credinţele, adunaţi spontan într-un act generos de solidaritate şi expresie a dorinţei de libertate şi democraţie.
O parte a mulţimii se îndreaptă spre Căminele Studenţeşti spre a aduna noi demonstranţi. Se ajunge la sediul Comitetului Judeţean PCR unde au loc altercaţii cu autorităţile. Se operează primele arestări.

După-amiaza se întâmplă inevitabilul: în jurul orelor 16,00 – 17,00 se adunaseră deja peste 400 de persoane. Sunt blocate două tramvaie de către un grup de tineri care strigă pentru prima dată “Jos cu Ceauşescu!”. După un moment de debusolare, mulţimea începe să strige: “Jos cu Ceauşescu!”

Eroii nu mor niciodata.

17-decembrie-1989

18-decembrie-1989

19 decembrie 1989,Timişoara

20 decembrie 1989, Timişoara

21 decembrie 1989

Remember 22 decembrie 1989!

Posted on Decembrie 15, 2008, in calendarul zilei, remember, Romania and tagged , , , . Bookmark the permalink. 6 comentarii.

  1. Trebuie sa corectez ceva.Socrul meu a murit in `92,avea 63 de ani.Tatal meu a murit in `84 intro zi de Pasti.
    Draga Elisa,azi nu am fost asa de trista.Am fost vizitata de o fosta colega,a mai fost cineva la noi si…am primit un telefon din Spania de la o fosta colega despre care nici nu stiam ca e in Spania.Am vorbit foarte mult,era bucuroasa ca a aflat numarul meu de telefon si mi-a zis ca-mi trimite ceva. 🙂
    Nu sunt trista,doar mahnita cand vad ce se intampla.

  2. Dumnezeu sa-l odihneasca pe socrul tau!Inseamna ca era tanar,acum 26 de ani….
    Draga Gabi,nu te lasa coplesita de amintiri triste,nu acum cand toata lumea se bucura,sau asa ar trebui sa fie. Te pup si iti doresc sa-ti fie bine draga mea! 🙂

  3. Draga Elisa,cum pot sa uit acele zile?
    In afara de inceputul Revolutiei romane,16 decembrie e si ziua de vineri a anului 1992,pe la orele 21.30-22.00 am fost chemati de vecina de alaturi la telefon.Am fost anuntati ca a murit socrul meu.Venise acasa dupa pensie si pe drumul de intoarcere la tara a cazut pe cand se grabea sa prinda autobuzul.A murit pe loc.
    Foarte greu s-a gasit cineva care sa vrea sa-l duca acasa (cativa kilometri doar).Am aflat ca doar un barbat venit de sarbatori din Austria a avut bunavointa sa duca cu masina un om care nu mai era viu.
    Socrul meu ma iubea foarte mult si-i spuneam ca nu sunt chiar asa de cumsecade cum ma vede el.
    Ma bucur ca ai trecut pe aici.O seara linistita! 🙂

  4. Da,eram pregatiti sa plecam acasa la parinti,(mai traia doar tata) caci taiau porcii si ne adunam toti acasa in perioada aceasta.Am primit telefon de la sora-mea care ne-a spus ce este pe la ei si ca nu putem veni.Si n-am mai plecat decat dupa satbatori,cand imi amintesc cum am deschis valiza cea mare cu de-ale porcului in ea,ca sa vada soldatul cu pusca ce avem inauntru..
    Dumnezeu sa-i odihneasca pe cei care si-au dat viata si astfel s-a facut schimbarea,desi poate se facea oricum,fara sangele tinerilor.
    Gabi,tu nu uiti nimic,te admir. 🙂

  1. Pingback: 17 decembrie,acum 20 de ani si in prezent « my heart to your heart

Lasă un răspuns

