Inaugurarea primei cai ferate din lume

John Dobbin – Opening of the Stockton and Darlington Railway

 

Prima cale ferată publică din lume a fost inaugurată în 1825 și a funcționat până în 1827. Avea 53 km și unea Stockton cu Darlington. Primul tren de călători din lume este pus în funcțiune la 16 noiembrie 1830, între Liverpool și Manchester.sursa

Pentru  ca veni vorba de calea ferata si trenuri, m-am gandit sa postez un scurt istoric al cailor ferate din Romania.

Caile Ferate din Romania au o istorie de mai bine de 125 de ani. De-a lungul acestora, calea ferata a fost un motor al progresului tehnic si uneori, chiar economic al societatii. De asemenea, a fost un factor de stabilitate care, in mare masura, nu a putut fi influentat de curentele politice.
Inceputul secolului al XIX-lea marcheaza nasterea caii ferate, adevarata aventura tehnica feroviara schimband viata si conditiile existentiale ale locuitorilor planetei.
Aparitia caii ferate a inlaturat un concurent: tractiunea animalelor, nu dupa mult timp de la primul drum facut de locomotiva cu abur. Inevitabil caile ferate vor lupta din greu cu un concurent puternic: transportul auto, pentru a-si mentine importanta transportatorilor.
O data ce nu poate fi uitata: 15 septembrie 1830, se deschidea in Anglia prima cale ferata din lume, intre Liverpool si Manchester. La 27 octombrie 1831 linia a fost vizitata de tanarul bursier roman Petrache Poenaru, care, in raportul sau oficial, spunea printre altele:

„Am facut aceasta calatorie cu un nou mijloc de transport, care este una din minunile industriei secolului… douazeci de trasuri legate unele cu altele, incarcate cu 240 de persoane sunt trase deodata de o singura masina cu aburi…”

A fost primul roman care a calatorit cu trenul.

Prima cale ferata construita pe teritoriul Romaniei: „Linia carbunarilor” – Oravita – Bazias.

19 octombrie1865: Inaugurarea oficială a liniei ferate București-Giurgiu, prima din România; Filaret devine prima gară a Bucureștilor.

Cu cateva luni in urma am postat un articol despre mocanita.

Posted on Septembrie 25, 2008, in calendarul zilei, istorie and tagged , , , . Bookmark the permalink. 4 comentarii.

  1. Multumesc ca mi-ati atras atentia.Voi corecta.Dar greseala nu-mi apartine, eu doar am preluat informatia din calendarul zilei de 25 septembrie, evenimente.Din pacate, nu mai stiu de unde.Blogul meu este personal,eu doar am incercat sa prezint evenimente si personalitati pe care le-am gasit in Wikipedia si site-uri de stiri.

  2. Prima cale ferată publică din lume a fost inaugurată în 1825 și a funcționat până în 1827 între Stockton si Darlington și avea 53 km. Între Liverpool și Manchester s-a pus în funcțiune, la 16 noiembrie 1830, primul tren de călători din lume. Dacă tot doriţi să faceţi un bine, faceţi-o documentat, nu inducând lumea în eroare!

  3. Imi pare bine ca ti-am dat idei. 🙂
    Si tu m-ai facut sa-mi amintesc ca maiam un post despre mocanita.Trebuie sa-l pomenesc in articolul asta cu inaugurarea.

  4. fain, mi-ai dat o idee pentru oarece postare

Lasă un răspuns

