16 iulie 1054 – Marea Schisma dintre bisericile crestine occidentale si bisericile orientale de rit bizantin

Update 2:Am primit de la pct:“Ereziile” catolice revizitate de un istoric crestin ortodox (2): Imaculata conceptiune, Infailibitatea Papei, Purgatoriul

Update 1:Am primit de la Elefterie acest articol:„Ereziile” catolice revizitate de un istoric crestin ortodox

Marea Schismă din 1054 este un eveniment ce a împărţit creştinismul în două mari ramuri, vestică (catolică) şi estică (ortodoxă). Anul în care s-a petrecut este 1054, deşi tensiunile datau de multă vreme între creştinătatea latină şi cea greacă. Principalele cauze au fost dispute asupra autorităţii papale şi inserării clauzei Filioque în Crezul de la Niceea, deşi au existat şi cauze minore, cum ar fi dispute legate de jurisdicţia asupra anumitor regiuni, sau de alte practici liturgice.

Simbolul credinţei sau Crezul niceno-constantinopolitan e una din cele trei mărturisiri de credinţă creştine.

Versiunea ortodoxă

Versiunea oficială curentă a Crezului în Biserica Ortodoxă Română este următoarea (sursa: site-ul Patriarhiei Bisericii Ortodoxe Române).

1. Cred întru unul Dumnezeu, Tatăl atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului, văzutelor tuturor şi nevăzutelor.
2. Şi întru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi vecii: Lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut, Cel ce este de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut.
3. Care pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara şi S-a făcut om.
4. Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat şi a pătimit şi S-a îngropat.
5. Şi a înviat a treia zi, după Scripturi.
6. Şi S-a înălţat la ceruri şi şade de-a dreapta Tatălui.
7. Şi iarăşi va să vină cu slavă, să judece viii si morţii, a Căruia împărăţie nu va avea sfârşit.
8. Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi mărit, Care a grăit prin prooroci.
9. Şi întru una, sfântă, sobornicească şi apostolească Biserică.
10. Mărturisesc un Botez, întru iertarea păcatelor.
11. Aştept învierea morţilor.
12. Şi viaţa veacului, ce va să fie. Amin.

Versiunea oficiala curentă a Crezului în Biserica Română Unită cu Roma este următoarea :

1. Cred într-unul Dumnezeu, Tatăl atotţinătorul, făcătorul cerului şi al pământului, al tuturor celor văzute şi nevăzute.
2. Şi într-unul Domn, Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, unul născut, Care din Tatăl S-a născut, mai înainte de toţi vecii, lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, iar nu făcut, Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut.
3. Care, pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire, S-a coborât din cer, S-a întrupat de la Spiritul Sfânt şi din Maria Fecioara şi S-a făcut om.
4. Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat, a pătimit şi S-a îngropat.
5. Şi a înviat a treia zi, după Scripturi.
6. Şi S-a înălţat la cer şi şade de-a dreapta Tatălui.
7. Şi iarăşi va veni cu mărire să judece viii şi morţii; a Cărui Împărăţie nu va avea sfârşit.
8. Şi în Spiritul Sfânt, Domnul de viaţă Făcătorul, Care de la Tatăl şi de la Fiul purcede, Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi mărit, Care a grăit prin proroci.
9. Într-una, sfântă, catolică şi apostolică Biserică.
10. Mărturisesc un botez spre iertarea păcatelor.
11. Aştept învierea morţilor
12. Şi viaţa veşnică ce va veni. Amin.

Remarce

* În textele religioase de limbă română, forma Iisus Hristos este specifică ortodoxiei, în timp ce forma Isus Cristos este specifică celorlalte biserici creştine (asa cum este explicat în pagina Isus din Nazaret).
* Cuvântul „sobornicească” înlocuieşte în versiunea ortodoxă cuvântul grec „catholicos”, ce inseamna „universal”. Schimbarea e datorată traducerii slavone, şi a fost preluată în limba română. Mai multe informaţii în a doua referinţă. Trebuie precizat că nu doar ortodocşii români au evitat traducerea lui „catholicos” cu „catolic” pentru a evita confuzie cu Biserica Romei. Biserica Ortodoxă din Finlanda utilizează atât în versiunea finlandeză cât şi în cea suedeză a Crezului formulări care se pot traduce prin „universal” sau „atotcuprinzător” („allmänlig” in suedeză, respectiv „yhteiseen” în finlandeză. (nu este aşa: fraza folosită în liturghia ortodoxă este, de fapt, următoarea: „… yhteen pyhään katoliseen ja apostoliseen kirkkoon…”)
* Versiunea greco-catolică a Crezului nu urmează dogma Filioque. La Unirea cu Roma s-a decis ca liturghia (şi deci Crezul) să rămână neschimbate. Această dogmă se foloseşte doar în cazul în care credinciosul trebuie să îşi mărturisească credinţa; în practică astăzi se foloseşte versiunea care conţine dogma: „care de la Tatăl şi de la Fiul purcede”.

Ecumenism.

Posted on iulie 16, 2008, in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink. 17 comentarii.

  1. rqjbsh2c3j4, When stendra will be available, DUyzwoz, [url=http://household6diva.com/]Cialis levitra staxyn stendra and viagra[/url], PlWwPcU, http://household6diva.com/ Stendra, rEQtWUs.

  2. Eu personal ma simt nereprezentata de preot in fata lui Dumnezeu si-l judec ,(stiu ca pe nedrept ) atunci ,cind pentru gogorite din biserica (grabiti-va doamna cu sarutatul icoanei ,caci e biserica plina ) face niste observatii …de parca ai vrea sa dai foc Bisericii. In rest sint de acord cu ei ,nu mi se pare ca trebuie sa astept mai mult, pentru ca la ei ispitele sint cu mult mai mari , iar zimbetul lor si profesional dac-ar fi ,ma bucura -numai sa fie ;un zimbet chiar si asa, face mult mai mult decit o dojana aspra; echivaleaza cu o speranta si o spalare de rele- asa se poate vorbi si la ei despre optimismul crestin (precum la profesori despre optimismul pedagogic ) pe care …cel mai bine ,asa ti-l insufla -cu un zimbet . Si exista o poezie intreaga despre valoarea zimbetului. In rest sa-i credem si sa ne dorim sa nu le dam ocazia sa-i suparam , desi … o facem toata ziua ;caci si mie mi-e mai usor sa dau vina pe ei ,decit pe mine. Sa ne rugam sa ne inteleaga si sa ne ajute in demersul nostru crestin ,si atunci chiar ca lucrurile vor merge cu mult mai bine la noi ca persoane ,caci credinta… asta ne cere ,SA IUBIM , nu sa judecam. Fii pe pace si Doamne ajuta . Daca si la noi la oras s-ar saluta oamenii asa ,cred ca un mare pas s-ar face in intarirea credintei si inspre menirea proprie.

  3. iluminatu, trebuie sa-ti dau dreptate!nu am o parere buna despre biserici si, mai ales, despre popi.
    Insa catolicii prin Papa Ioan Paul al Doilea si-au cerut iertare pentru crimele facute in numele bisericii.Nu inseamna ca trebuie sa le uitam, insa cred ca sunt mai apropiati de oameni decat altii.
    Cat priveste „spectacolele” pe care le vedem in biserici, sunt de acelasi gen cu spectacole prezentate de justitia noastra, politica, „vedete”…

  4. aroganta, trufia ,prostia ,xenofobia sirasismul vestului au dus nu numai la marea schisma ci la evenimente mult mai grave pe continentul european; vezi numai de unde au pornit cele mai nimicitoare conflicte ale omenirii impotriva cui au fost facute,de cine si in ce scopuri au fost planificate. cind il vad pe papa duminica iesind in balcon cu cu rinjetu ala fals si cu „frateli e sorele” imi vine sa vomit.imi provoaca acelasi efect si iesirea permanenta a soboarelor estice la comemorari ,sfintirea unor localuri publice,nave discoteci,stadioane,cazinouri nunti botezuri si avorturi .biserica nu este altceva decit o adunatura de hoti oportunisti care au descoperit calea cea mai usoara de a trai parazitind restul omenirii si bazindu-se pe slabiciunile omului ,pe ignoranta sa.

  5. ce e4ste tare

  6. da este adevarat?

  7. Dar nici pe departe ca tine

  8. the………

  9. inseamna ca esti proasta rau

  10. Si mie imi place istoria,mai ales cea antica si medievala.dar nu prea tin minte ce citesc. 😦

  11. pct,multumesc pentru informatii.Voi adauga articolul la postul meu despre Marea Schisma.

  12. La adresa de mai jos gasiti a doua parte dintr-un articol mai amplu a lui Cristian Badilita in care abordeaza cateva dintre „ereziile” catolice din perspectiva unui istoric crestin ortodox. In articolul de fata despre Imaculata Conceptie, Infailibilitate Papei si Purgator.


    „Ereziile” catolice revizitate de un istoric crestin ortodox (2): Imaculata conceptiune, Infailibitatea Papei, Purgatoriul

  13. Voi updata postul meu cu acest articol pentru ca cei interesati de religie sa stie cat mai multe.
    Multumesc .

  14. <a href=”http://www.greco-catolica.org/a407-Ereziile-catolice-revizitate-de-un-istoric-crestin-ortodox-1.aspx” Si despre Filioque

%d blogeri au apreciat: