1 noiembrie,Ziua Mortilor

William Adolphe Bouguereau (1825-1905)-The Day of the Dead

Update:Moşii de toamnă – Pomenirea morţilor

Ziua Mortilor, Luminatia, Luminatiile se sarbatoreste in 1 noiembrie, mai ales in Transilvania, Banat, Maramures.
Se stie ca in Maramures cultul mortilor e foarte important. An de an, in prima zi de Brumar, localnicii aprind lumanari in cimitire si dau de pomana saracilor, conform credintei solide pe care o au cum ca in noaptea Luminatiei sufletele celor plecati se intorc in mijlocul celor dragi.1 noiembrie e ziua cand o mare parte a romanilor, indiferent de religie sau natie, merg la cimitir sa puna flori si lumanari pe mormintele celor disparuti.Valoarea unui om consta nu doar in importanta pe care o da vietii, ci si a respectului fata de memoria celor care nu mai sunt.


Toti curata mormintele inainte de 1 noiembrie:se smulg buruienile, se matura, se spala crucea, gunoaiele stranse se arunca in locuri special amenajate.Pe mormintele curatate se pun lumanari si flori, fiecare se roaga pentru sufletele celor plecati.

In seara de 1 noiembrie, cimitirele sunt luminate, iluminate.Si acum cateva randuri despre acest obicei.Sarbatoarea si ceremonia sunt de origine catolica.Sarbatoarea catolica “Ziua Tuturor Sfintilor” s-a transformat, in Transilvania, in “Ziua Mortilor”, fiind numita in unele zone si “Luminatia”.


In timp, acest obicei al cinstirii celor trecuti in nefiinta a fost adoptat si de ortodocsi, de luterani, calvini si unitarieni, fiind acum o sarbatoare care aduna in jurul mormintelor zeci de mii de credinciosi. In traditia Bisericii Romano si Greco-Catolice, o parte din sufletele celor morti care nu au fost nici sfinti si nici damnati ajung in Purgatoriu, unde se curata de pacate pentru a putea intra in Rai. Desi Biserica Ortodoxa nu recunoaste existenta Purgatoriului, cei mai multi dintre enoriasii sai din Transilvania, care provin din randul fostilor credinciosi greco-catolici, au pastrat sarbatoarea.

Chiar daca este o sarbatoare catolica, “Ziua mortilor” este celebrata si de preotii ortodocsi care, la cererea familiilor, vin la cimitir pentru a oficia slujbe de pomenire pentru sufletul mortilor.In aceasta zi numarul celor care cersesc e foarte mare si asta n-ar fi nimic daca printre ei nu ar fi plin de cersetoare cu copii mici de o anumita etnie.Oamenii intotdeauna dau de pomana de Ziua Mortilor, mai ales celor care au nevoie.Nu-mi place ca de cativa ani buni a aparut obiceiul ca la morminte sa se aduca multa bautura si sunt destui care trec de la un mormant la altul si unde gasesc de baut se opresc si beau in nestire.Dar sa nu nu vorbesc despre aspectele negative ale zilei.Oricum e o zi deosebita, iar imaginea cimitirului iluminat te face sa te gandesti ca moartea nu inseamna altceva decat o calatorie undeva departe.

Posted on octombrie 31, 2008, in povesti, sarbatori, Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 43 comentarii.

  1. Selene_Bunny, iti multumesc ca ai scris despre obiceiul din Braila.Am observat ca unii de aici nu stiu despre Luminatie sau Ziua mortilor cum ii spune la noi si fac comentarii rautacioase si chiar jignitoare.Ma mir ca de atatia ani nu au aflat, toate televiziunile prezinta la stiri acest obicei.
    Am sa citesc articolul pe care mi l-ai recomandat.
    Iti multumesc mult.

  2. In zona asta nu este cunoscut acest obicei. Eu sunt acum in Braila, desi sunt clujeanca, aici nu are nicio semnificatie ziua de 1 noiembrie. Nu se stie ce inseamna cuvantul “Luminatie”. Aici, insa, in prima sambata din noiembrie, sunt Mosii de Toamna, vedeti si aici: http://www.ziuaveche.ro/cultura-religie/religie-cultura-religie/mosii-de-toamna-pomenirea-mortilor-58843.html

    Lumea pregateste coliva si o duce la biserica, probabil ca se merge si la cimitir, insa nici vorba sa fie asa o zi solemna precum in Ardeal.

    Iar florile acelea specifice, numite in Cluj “flori de mort” (cine locuieste acolo, stie cum arata pietele in zilele astea), aici sunt flori… normale, de oferit sau de pus in vaza.

  3. Mina, daca ai fi din Ardeal, ai vedea cu ochii tai ca-n aceasta zi sunt cimitirele pline, iar la multe morminte se tin slujbe de catre preotii ortodocsi.
    Poate ai vazut la televizor in jurnalele de stiri.

  4. sau ori de cate ori te imbeti, ce fel de ortodox esti de nu cunosti traditiile, cred ca mai bine ti-ar sta cu o lumanare la cap.

  5. este un mare pacat ca ai implinit 25 de ani boule.

  6. pna la 25 de ani ai tai sa-u cum si ce gaseai bestial in asta mai tampitule.

  7. daca e recunoscuta de preoti ortodoxi ca ziua de 1 noiembrie ziua mortilor dece nu e trecuta in calendarul ortodox fiindca intradevar am luat de la catolici acest obicei

  8. noi ortodoxii avem pomenirea mortilor in postul pastelui este scris in calendar sambata mortilor in mai multe sambete deci eu as opta ca aceste sambete sa pomenim mortii nostri

  9. Ti-as spune, dar nu stiu.Nu mi-am notata , s-ar putea sa ler fi gasit pe Wikipedia la articolul despre Ziua de 1 noiembrie.

  10. Sunt frumoase, cele mai frumoase pe care le-am gasit! :)

  11. chiar ca textul e foarte fain si pozikile la fel

  12. hai imi zici unde ai gasit pozele ca is zuperrrr faine plisss…

  13. foarte foarte tari pozele mai exact superbe ce sa mai zic

  14. la multi ani ! are dreptate g1b2i3

  15. Multumesc mult.
    Puteti prelua orice doriti pe blogul dvs.daca mentionaati sursa, ma bucur.Daca nu, nu e nici o suparare. :)
    pentru ca articolul cu 1 noiembrie e mai vechi, iar eu eram mai nepriceputa atunci, multumita dvs. am facut o completare cu numele pictorului si lucrarea sa.
    Celelaalte doua poze…nu stiu pe unde le-am gasit.

  16. Foarte sugestive fotografii. Daca imi e permis, as prelua pe blogul meu prima dintre ele. Desigur, cu indicarea sursei.

  17. mereti ma

  18. 1 noiembrie e o zi in care s-au nascut multi, iar in Ardeal si-n tarile catolice, in noaptea de 1 noiembrie sunt pomeniti cei care nu mai sunt.

  19. si ziua mea tot atunci este..:D:D

  20. La multi ani,chiar daca cu intarziere.
    1 noiembrie se sarbatoreste,ca sa zic asa,in Ardeal.

  21. este ziua mea …. nu iam stiut niciodata semnificatia …

  22. Tocmai de aceea am scris despre 1 noiembrie,Ziua mortilor fiindca in alte zone ale tarii nu se cunoaste acest obicei de la noi pe care-l respectam cu totii,indiferent de religie.

  23. La noi ,in Ardeal este o zi speciala in care ne comemoram persoanele dragi, care ne-au parasit,,atat cei ce suntem catolici cat si cei de alte confesiuni!

  24. Mie mi-a facut si mai mare placere ca ati trecut pe aici si ne-ati ascultat.
    Va multumesc pentru vorbele calde sipentru urari,dar am ramas la fel de pacatoasa!
    Am intalnit un slujitor al Domnului in care am incredere,dar e la cateva zeci de kilometri si eu nu prea calatoresc,asa ca ramane ca pana acum.
    Dumnezeu e pretutindeni si ma pot ruga oriunde cand simt nevoia sa ma rog.

  25. Asa-i! Lumea nu se termina intr-un om, preotimea, nu intr-un preot si speranta nu se termina cu o dezamagire!

    Mi-a facut placere “sa trec prin preajma” si sa citesc ce mai spun “credinciosii de rand” ( nu o luati ca o subevaluare)!

    Va doresc un drum bun in credinta si binecuvantat cu daruri spirituale!

  26. Multumesc pentru recomandare.Chiar asa fac de cate ori merg la cimitir(nu merg foarte des),dar si cand ies in oras si trec pe langa biserica (biserica catolica)- cea ortodoxa nu e in drumul meu-intru si ma rog.
    Ma rog si in biserica ortodoxa cand trec pe-acolo,dar la slujbe nu ma duc.Sunt si eu o pacatoasa,dar asa pacatoasa cum sunt mi s-a intamplat ceva frumos acum vreun an si jumatate cand,fiind disperata,m-am rugat si am cerut un semn.Am primit semnul.
    Totusi sunt si preoti in care poti avea incredere,care te asculta si te ajuta,trebuie doar sa-i gasim.
    Cred ca eu am gasit un astfel de om.

  27. Iti fac o recomandare. Poti sa o accepti sau nu avand in vedere ca eu sunt deja “damnat” si “sortit pieirii” iin ochii multora dintre reprezentatii bisericii. Cand am ceva pe suflet si simt nevoia de a ma descarca merg la mormantul unei persoane ce mi-a fost foarte draga in timpul vietii. De ce sa nu ma descarc acolo? Pentru ce sa am nevoie de un nenorocit de popa cand cei dragi mie, trecuti in nefiinta, sunt cel mai probabil mai aproape de Dumnezeu decat el?
    Cat despre spovedanie am mai scris. “Dragii” nostri popi au obiceiul de a inlocui ciclul om-preot-dumnezeu cu om-preot-securitate. Poti sa ai incredere intr-un om chiar daca el se intituleaza “omul lui dumnezeu”?

  28. Nu obisnuiesc sa ofer scatoalce celor care-mi sar in cap.Am invatat ca n-are rost sa ma pun cu omu` pus pe harta,scandal,doar de` dracu` ce e.Metoda cea mai buna pe care am adoptat-o e ignorarea.
    Mi-ai atras atentia cu campania ta de denigrare/demascare a celor ce folosesc religia pe post de instrument al propriei lor bunastari materiale.As avea si eu ceva de spus,desi nu stiu daca am dreptul atat timp cat nu prea sunt o buna crestina.
    Ceea ce vreau sa spun acum am povestit de nenumarate ori.Anul trecut de Sf.Constantin si Elena eram cam la pamant si am simtit ca spovedindu-ma voi fi mai aproape de Dumnezeu si de biserica ortodoxa.Am ajuns la biserica tocmai cand pleca lumea de la slujba si i-am spus preotului (despre care auzisem numai cuvinte frumoase) sa ma asculte putin.Raspunsul lui a fost ca trebuie sa ma programez pentru spovedanie.parca mi-ar fi dat cu omaciuca in moalele capului.Bineinteles ca nu m-am dus la nici o spovedanie cand m-a programat,dezamagirea,mahnirea mea fiind asa de mare ca am ajuns sa spun ca nici la inmormantare nu vreau popi.
    Nu inteleg cum un preot care vede un om disperat nu-si poate rapi 5 minute pentru a-l asculta.
    Poate ca sunt eu exagerata,dar ceea ce se intampla de cativa ani in Romania,mai ales tambalaul de la pelerinaje,cred ca se datoreaza si preotilor.
    Cu toate astea,cand am vizitat biserica de la Densus (vara aceasta) an cunoscut acolo un preot la slujbele caruia m-as duce daca as putea.
    Iti doresc succes in campania ta!
    Ce zici de politicienii care se arata mari crestini ortodocsi? :)

  29. Te invit sa le oferi o scatoalca dupa ceafa “crestineilor” care ti-au sarit in cap. Intreaba-i daca ei nu intra in cimitir cu ocazia “Noptii de Inviere”! Imi imaginez ca nici la voi nu are cum sa fie minunat dar macar e frumos. Si nu, nu sunt din Bucuresti. Sunt originar dintr-un orasel mic din Podisul Dobrogei unde “credinta” este una: Dumnezeu te iarta pentru orice pacat daca dai bani la popi.

    Ma simt oarecum incantat sa aflu ca exista exceptii in preotime (folosesc cuvantul acesta pentru ca tocmai mi-ai demonstrat ca exista si preoti nu numai popi) si indarjit cu atat mai mult in a-mi mentine campania de denigrare/demascare a celor ce folosesc religia pe post de instrument al propriei lor bunastari materiale.

  30. Cu multa placere.Nu credeam ca acest obicei nu e cunoscut de toata lumea,dar anul trecut de 1 noiembrie am aflat intrun mod nu tocmai placut.Erau cateva persoane revoltate ca noi,ortodocsii,ne-am luat dupa catolici. :(
    Ti se pare ca la noi e mai frumos.Nu stiu de unde esti,banuiesc ca din Bucuresti,dar si in zona noastra e ca pretutindeni in Romania (ma refer la Romania reala,nu cea de la televizor).
    aldracublog iti doresc o duminica frumoasa! :)

  31. Multzam de informatie. Frumos obicei! De fapt ce ma mai mir? La voi parca totul e frumos.

  32. Noi am fost la cimitir in aceasta seara.A cam batut vantul si se stingeau lumanarile.Cand am ajuns noi acolo,in biserica era o cununie.Ce ciudat mi s-a parut!
    Nu-i nimic ca n-ai fost la cimitir,important e ca te-ai gandit la parintii tai.Si o lumanare aprinsa pentru sufletele mortilor conteaza,inseamna ca nu ia-i uitat.

  33. Eu am parintii in cimitirul din Predeal, asa ca azi n-am mers acolo, am tinut candela aprinsa in casa…

  34. Daca ai facut fotografii cu cimitirul noaptea de 1 noiembrie,vrei sa le postezi in blogul tau?
    Daca nu ai,sunt sigura ca mergeti si voi pe la cimitir astazi si poate faci niste poze.Eu as face,dar n-am cu ce.

  35. pana la 25 de ani cimitirul era pe varful dealului, in sptele gradinii mele. urcam de multe ori noaptea si de 1 noiembrie era bestiala imaginea

  36. Luminita,stiu ca aceasta zi e mai trista pentru tine.
    Iti multumesc si eu ca ai trecut pe aici si mi-ai lasat aceste cuvinte frumoase.
    Un gand pios pentru Mircea,alaturi de care ai fost fericita atatia ani.
    Nici nu stiu ce sa mai spun in plus.

  37. Prima poza este absolut extraordinara…
    Pentru toti cei dragi tie, Gabi, care sunt acum in departarea albastra si pentru cei dragi mie, un gand pios.
    Multumesc pentru acest memento important !

  1. Pingback: Halloween-ul si romanii « Aletzsa's Blog

  2. Pingback: William Merritt Chase (1 noiembrie, 1849 – 25 octombrie , 1916), pictor impresionist american « my heart to your heart

  3. Pingback: LUMINAŢIE « Gogea's Blog

  4. Pingback: Dia de los Muertos – Day of the Dead – Ziua Mortilor pana la Sfantul Andrei | Rockabilly Romania

  5. Pingback: Festivalul Luminii 2008 « Supravietuitor’s Blog

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 212 other followers

